Otkrivena najveća arheološka prevara koja je unazadila nauku

Istraživači su koristeći moderne forenzičke tehnike došli do novih saznanja o jednoj od najvećih naučnih prevara, takozvanog “Čovjeka iz Piltdauna” i smatraju da su otkrili identitet počinioca.

Lažni fosilni ostaci “karike koja nedostaje” između majmuna i ljudi, postavljeni u šljunak blizu engleskog sela Piltdauna, bili su vilica i zubi jednog orangutana i dva ili tri seta ljudskih kostiju, uz pomoć lijepila za zube, otkrili su istraživači.

Smatraju da njihovo istraživanje potvrđuje da iza prevare stoji Čarls Doson, arheolog amater koji je 1912. godine “otkrio” fosile u Piltdaunu i od tada je glavni osumnjičeni.

Istraga koja je sprovedena analizom DNK, preciznim mjerenjima, spektroskopijom i drugim tehnikama, objavljena je u časopisu Royal Society Open Science na stogodišnjicu Dosonove smrti.

“Ovo je fascinantna potraga za krivcem koja pokazuje kako se novom tehnologijom mogu riješiti stari problemi”, rekao je paleoantropolog Kris Stringer iz Prirodnjačkog muzeja u Londonu.

Pronalasci u Piltdaunu svojevremeno su bili naučna senzacija jer su predstavljali dugoočekivanu “izgubljenu kariku” koja potvrđuje teoriju evolucije Čarlsa Darvina. Trebalo je da prođu četiri decenije da bi se utvrdilo da su “dokazi” lažni.

“Prevara je unazadila proučavanje ljudske evolucije za nekoliko godina, pogotovo u Britaniji, jer su na nju nasjeli neki od istaknutijih stručnjaka”, rekao je Stringer.

Stručnjaci smatraju da su Dosonovi motivi bili slava i priznanje naučne zajednice, a nedavne analize njegove kolekcije fosila otkrile su još prevara.

(NN/b92.net)