Slijepi vide preko zvuka

Srna - 23.05.2012 12:53
Slijepi vide preko zvuka

BERLIN - Pucketajući jezikom i osluškujući eho, neki slijepi ljudi mogu odlično da se orijentišu i kreću zaobilazeći prepreke, pa čak i da prepoznaju predmete ispred sebe - jedan je upravo proglašen "Supermozgom Njemačke"!

Pucketajući jezikom i osluškujući eho Eskandar Abadi orijentiše se na kraće udaljenosti. Kod većih udaljenosti - pucketa prstima.

Tako proizveden zvuk odbija se od predmeta oko njega i eho se vraća. Ovaj 53-godišnji Iranac slijep je od rođenja, a pri kretanju mu pomaže lokalizacija predmeta uz pomoć odjeka.

"Na osnovu odjeka mogu da prepoznam da li se radi o zidu ili drvetu. Zvuk je uvijek drugačiji" - objašnjava Abadi.

Bez poteškoća on procjenjuje udaljenost prepreka koje se nalaze pred njim. Do zida je oko tri metra, do prozora oko četiri, a na drugoj strani su vrata...

Studirao je germanistiku i politologiju i od 2002. je zaposlen u Persijskoj redakciji "Dojče velea". Po zgradi se kreće bez većih poteškoća – za druge gotovo nečujno pucketajući jezikom.

Isti metod orijentacije primjenjuje i Dejv Janišak. On je oslijepio sa tri godine i sam je došao na ideju da se orijentiše pucketajući jezikom i osluškujući odjek.

Šesnaestogodišnji gimnazijalac je upravo proglašen "Supermozgom NJemačke 2012" nakon što je u šou-takmičenju njemačke javne televizije ARD pucketajući jezikom i osluškujući eho bez greške prepoznao predmete poput bicikla, pletene Fotelje, stalka za svijeću ili kantice za polivanje cvijeća!

Da bi utvrdili šta se tačno događa u mozgu prilikom orijentacije uz pomoć odjeka naučnici su mjerili aktivnosti pojedinih područja mozga.

U uši ispitanika postavljeni su mali mikroFoni. Uz pomoć njih snimani su zvukovi koje su pucketajući jezikom proizvodili ispitanici kao i zvuk koji je dolazio do njihovih ušiju.

"U aparatu za snimanje magnetnom rezonancom (MR) ispitanicima smo pustili te snimke i za to vrijeme snimali aktivnosti mozga", objašnjava Lore Taler.

Ova njmačka naučnica učestvovala je u istraživanju koje je proveo kanadski univerzitet "Vest Ontario". Istraživanje se bavilo orijentacijom slijepih osoba uz pomoć odjeka.

Naučnici su uporedili aktivnosti mozga sa odjekom i bez njega. Pri tom su uočene aktivnosti mozga na područjima koja su mjerodavna za vid, a ne za sluh.

Čim bi slijepi ispitanici čuli eho primjećena je aktivnost na području mozga mjerodavnom za vid – dakle, onom dijelu mozga koji kod osoba koje vide obrađuje nadražaje koji dolaze preko oka, a ne, kako je moglo da se pretpostavi, onom dijelu mozga koji je mjerodavan za sluh.

I osobe koje vide mogle bi, po mišljenju naučnika, da razviju sposobnost kretanja uz pomoć osluškivanja odjeka.

Preduslove za to imaju gotovo svi, kaže Lore Taler koja radi na novom istraživanju povezanom sa orijentacijom uz pomoć odjeka, ovoga puta na univerzitetu u britanskom Durhamu.

• Neidentifikovani dronovi iznad nuklearki

30.10.2014 11:11 - Srna

PARIZ - Neidentifikovane bespilotne letjelice uočene su u oktobru iznad sedam nuklearnih elektrana u Francuskoj, saopštila je francuska državna energetska kompanija EDF.

• Ispod kuće pronašli drevni hram

29.10.2014 20:46 - Agencije

KAIRO - Grupa od sedam muškaraca pronašla je ispod jedne kuće u Al-Badrašinu, oko 40 kilometara južno od Kaira, 3.400 godina stari hram iz doba faraona Tutmosa III.

• Tvorac »Stingera« radio sa vanzemaljcima?

29.10.2014 11:25 - Srna

VAŠINGTON - Bojd Bušmen, tvorac američkog raketnog sistema "Stinger", tvrdi da je u tajanstvenoj vojnoj bazi "Oblast 51" sarađivao sa vanzemljcima visokim metar i po, koji su stari po 230 godina?!

• Činjenje zločina bi moglo biti povezano s genima

28.10.2014 18:15 - AA

Naučni magazin "Molecular Psychiatry" objavilo je analizu genetskog materijala 800 nasilnika i zločinaca iz Finske, koja je pokazala da bi zločin mogao biti povezan s mutacijom dva gena, javlja Anadolu Agency (AA).

• Roboti najveća prijetnja čovječanstvu?!

28.10.2014 11:53 - Srna

NJUJORK - Milijarder Elon Musk, šef automobilske kompanije "Tesla", upozorava da su roboti i umjetna inteligencija "najveća egzistencijalna prijetnja čovječanstvu".

• Ruska »plava krv« sve traženija

27.10.2014 16:01 - Srna

MOSKVA - Rusija sve više izvozi "perftoran", veoma efikasnu zamjenu za krv, naročito u EU, Kinu, Indiju i Južnu Ameriku.

• Nusproizvodi viskija mogli bi postati biogorivo

26.10.2014 14:05 - Fena

EDINBURG - Škotska firma Celtic Renewables Ltd istražuje mogućnost korištenja otpada koji nastaje proizvodnjom viskija kao nove generacije biogoriva.

• Žene koje su uzdrmale nauku

25.10.2014 10:30 - Dragana Raduški

Kada se spomene nauka i naučnici uopšte, većina ljudi pomisli na muškarce istraživače. Međutim, to ipak nije istina jer brojne žene stoje iza nekih od najvećih svjetskih naučnih dostignuća i otkrića, a koje su vremenom marginalizovane, pa čak neke od njih i posve zaboravljene.

• DNK otkriva vrijeme ukrštanja sa neandertalcima

24.10.2014 11:17 - Srna

LONDON - Analiza DNK na ljudskim ostacima starim 45.000 godina pomogla je naučnicima da odrede kada su se naši preci ukrstili sa neandertalcima.

• Dinosaurus zastrašujućih kandži bio u stvari nježni div

23.10.2014 11:08 - Agencije

LONDON - Džinovski dinosaurus opisan kao krvoločni ubica na osnovu strašnih kandži na rukama, čiji su ostaci pronađeni prije pet decenija u pustinji Gobi, u Mongoliji, zapravo je bio bezubi, bezopasni div, navode paleontolozi nakon nedavnog otkrića ostatka fosila.

• Tvrde da su otkrili detektor za svinjsko meso i alkohol u hrani

20.10.2014 16:15 - AA

PARIZ – Dva mlada naučnika u Francuskoj su razvili test koji u roku od deset minuta uspješno otkriva da li se u sastavu neke hrane nalazi svinjsko meso ili alkohol, prenosi Anadolu Agency (AA).

• Tutankamon najružniji vladar u istoriji

20.10.2014 14:35 - N.N.

Iako Tutankamonova čuvena zagrobna maska od čistog zlata ukazuje na njegovu božansku ljepotu i moć, ovaj egipatski faraon je zapravo bio veoma ružan.

Video Foto
  • Preci današnjih kengura nisu skakali, već hodali

16.10.2014 17:00 - Agencije

NJUJORK - Džinovski kenguri koji su tumarali Australijom prije više od 100.000 godina najvjerovatnije su hodali, a ne skakali, zaključak je grupe istraživača.

• Kinezi nude kišobran budućnosti, sačinjen od vazduha

15.10.2014 18:32 - Agencije

PEKING - Grupa kineskih inženjera i dizjanera napravila je neobičan kišobran koji korisnika od padavina štiti ne razapetim platnom već vazduhom.

• Saznajte u kojoj epohi živimo

14.10.2014 14:24 - N.N.

Mnogi naučnici koriste nov termin za epohu u kojoj živimo imajući u vidu ogroman uticaj čovjeka na izgled Zemlje.