Dešavaju se kobne biološke promjene na Zemlji

Srna - 08.06.2012 21:28
Dešavaju se kobne biološke promjene na Zemlji

NJUJORK - Rast populacije, klimatske promjene i ekološka devastacija guraju Zemlju prema potencijalno kobnim i, što je još stravičnije, nepovratnim biološkim promjenama - upozoravaju naučnici.

Grupa od 22 naučnika, koja je ovo upozorenje  iznijela u zadnjem broju časopisa "Natura", tvrdi  da je ljudska aktivnost na Zemlji već izazvala trajne promjene u biosferi, što je direktno povezano s masovnim izumiranjem brojnih biljnih i životinjskih vrsta.

"Ljudi svojim ponašanjem dovode do tranzicije koja ima potencijal da  pretvori  Zemlju u dosad nepoznato stanje", navodi se u naučnom radu grupe autora iz SAD, Evrope, Kanade i Južne Amerike, čiji sadržaj prenosi "Los Anđeles tajms".

Naučnici su uvjereni da se svijet približava tački nakon koje nema povratka i navode da se broj ljudi na Zemlji prebrzo povećava, a da  globalno zagrijavanje dodatno pogoršava situaciju. Nikako ne pomaže ni činjenica da je skoro 40 odsto naseljive površine "rezervisano" za urbani razvoj i agrikulturu.

"Krajnje posljedice onoga što činimo Zemlji mogle bi, u najgorem slučaju, biti nalik udaru asteroida. Ne želim zvučati kao da najavljujem Armagedon, ali mislim da ne smijemo više ignorisati znakove upozorenja", rekao je Antonio Barnoski, profesor biologije na Univerzitetu  Berkli.

Do 2050. godine na Zemlji će živjeti najmanje 9,3 milijarde ljudi. Do 2070. godine, kaže Barnoski, globalno zagrijavanje dovešće do najviših  temperatura  u istoriji  čovječanstva.

Zbog emisije ugljen-dioksida okeani postaju sve otrovniji, dok se izgled kopna istovremeno drastično mijenja, zahvaljujući ljudskoj djelatnosti. Sve to uzrok je izumiranja  biljnih i životinjskih vrsta.

"Stvorili smo balon ljudske populacije ili ekonomije, koji je sasvim neodrživ. Ili će se drastično izduvati ili će pući. Ako pukne, posljedice za ljude, kao i za bioraznolikost planetnj, biće katastroFalne", kaže DŽejms Braun, proFesor biologije sa Univerziteta u Novom Meksiku.

Teorija da ljudska aktivnost neizbježno vodi prema Zemljinom uništenju nije nova, a naučnici su na to  prvi put počeli upozoravati još prije pedeset godina.

"To je ono što su vidjeli naučnici 60-ih i 70-ih godina /20. vijeka/. Nismo nikad bili sigurni kada će se to desiti. Ali, sada dolazimo do te tačke. Nisam nimalo optimističan. Mislim da je bila naša dužnost da se oglasimo, da kažemo što vidimo. Hoćemo li imati uticaja, to zaista  mogu predvidjeti", kaže Mikael Fortelijus, profesor paleontologije sa helsinškog Univerziteta.

• Antarktik imao najtopliji dan u istoriji

30.03.2015 16:22 - N.N.

Prvi put, od kada postoji mjerenje, na Antarktiku je izmjerena rekordno visoka temperatura od 17,5 stepeni Celzijusovih.

• Koliko se promijenila naša planeta za 200 miliona godina?

29.03.2015 16:02 - N.N.

Naša planeta nije uvijek imala sedam kontinenata. U dalekoj geološkoj prošlosti postojao je samo jedan kontinent - Pangea, koja se razdijelila prije oko 200 miliona godina.

• Sat u mraku za planetu Zemlju

28.03.2015 22:42 - Srna

BANJALUKA - Banjaluka je večeras, gašenjem svjetala na sat vremena u centru grada, sedmi put bila dio svjetske akcije pod nazivom "Sat za planetu zemlju".

• Počeo »Sat za našu planetu«: Pridružite se akciji, ugasite svjetlo

28.03.2015 20:41 - Agencije

Na današnji dan, od 20.30 do 21.30 preko 7.000 gradova širom svijeta u 27 različitih vremenskih zona isključiće svjetla kako bi doprinijeli borbi protiv klimatskih promjena.

• Banjaluka učesnik akcije »Sat za našu planetu«

28.03.2015 10:18 - Srna

BANJALUKA - Grad Banjaluka priključiće se danas najvećoj globalnoj volonterskoj akciji "Sat za našu planetu", kojom se ukazuje na neophodnost borbe protiv klimatskih promjena.

• Večeras u 20.30 gašenje svjetala »Sat za našu planetu«

28.03.2015 09:59 - Srna

BEOGRAD - Srbija će se pridružiti večeras globlanoj akciji "Sat za našu planetu", koju već godinama organizuje Svjetski fond za prirodu, kako bi se isključivanjem svjetala na jedan sat skenula pažnja na klimatske promjene i prekomjerno trošenje organičenih prirodnih resursa.

• U subotu Sat za planetu Zemlju

27.03.2015 21:09 - N.N.

Earth Hour, odnosno Sat za planetu Zemlju, je globalni događaj koji će biti obilježen sutra od 20:30 do 21:30, a još jednom učestvovaće Bosna i Hercegovina.

• Pronađeni ostaci pećinskog medvjeda

24.03.2015 11:12 - Srna

FOČA - Članovi Planinarsko-speleološkog društva "Vučja stopa" pronašli su u pećini Bršljenica kod Foče arheološke ostatke izumrle vrste pećinskog medvjeda.

• Svake godine gubimo 30 sekundi proljeća

23.03.2015 11:30 - Srna

LONDON - Svake godine čovječanstvo izgubi 30 sekundi proljeća - navode naučnici.

• Pogledajte plimu vijeka!

21.03.2015 23:12 - N.N.

Na hiljade znatiželjnika hrli da posmatra nivo vode koji bi trebalo da dostigne visinu četvorospratnice.

• Ispod mora otkriven izgubljeni svijet

21.03.2015 19:21 - N.N.

Nevjerovatan, izgubljeni svijet, star hiljade godina, otkriven je u podmorju Madagaskara.

• Labudovi na zagađenom jezeru Modrac

21.03.2015 11:00 - AA

TUZLA - Na iznenađenje mnogih, uključujući i naučnike, na jezeru Modrac kod Lukavca, koje je toliko zagađeno da je pravo čudo da u njemu i okolini ima ikakvih znakova biljnog i životinjskog svijeta, utočište je pronašlo 13 bijelih labudova. Ženke su položile jaja i uskoro se očekuju proširenja porodica, javlja Anadolu Agency (AA).

• Voda je uslov za razvoj

21.03.2015 08:35 - Srna

NJUJORK - Svjetski dan voda, 22. mart, ove godine biće obilježen širom svijeta pod motom "Voda i održivi razvoj", saopštile su UN.

• Počelo proljeće

21.03.2015 08:20 - Srna

BANJALUKA - Na sjevernoj Zemljinoj polulopti počelo je proljeće, koje će trajati do 21. juna, kada nastupa ljeto.

• Pomračenje Sunca oduševilo posmatrače

20.03.2015 19:38 - N. Vidačković, V. Duka

SARAJEVO, TREBINJE - Pomračenje Sunca izazvalo je dosta pažnje širom BiH, u kojoj je u više gradova bilo organizovano posmatranje. Tako su se brojne Sarajlije okupile u Skejt parku kako bi svjedočile ovom astrološkom fenomenu, a kolektivno posmatranje je organizovalo Astronomsko društvo "Orion".