Dešavaju se kobne biološke promjene na Zemlji

Srna - 08.06.2012 21:28
Dešavaju se kobne biološke promjene na Zemlji

NJUJORK - Rast populacije, klimatske promjene i ekološka devastacija guraju Zemlju prema potencijalno kobnim i, što je još stravičnije, nepovratnim biološkim promjenama - upozoravaju naučnici.

Grupa od 22 naučnika, koja je ovo upozorenje  iznijela u zadnjem broju časopisa "Natura", tvrdi  da je ljudska aktivnost na Zemlji već izazvala trajne promjene u biosferi, što je direktno povezano s masovnim izumiranjem brojnih biljnih i životinjskih vrsta.

"Ljudi svojim ponašanjem dovode do tranzicije koja ima potencijal da  pretvori  Zemlju u dosad nepoznato stanje", navodi se u naučnom radu grupe autora iz SAD, Evrope, Kanade i Južne Amerike, čiji sadržaj prenosi "Los Anđeles tajms".

Naučnici su uvjereni da se svijet približava tački nakon koje nema povratka i navode da se broj ljudi na Zemlji prebrzo povećava, a da  globalno zagrijavanje dodatno pogoršava situaciju. Nikako ne pomaže ni činjenica da je skoro 40 odsto naseljive površine "rezervisano" za urbani razvoj i agrikulturu.

"Krajnje posljedice onoga što činimo Zemlji mogle bi, u najgorem slučaju, biti nalik udaru asteroida. Ne želim zvučati kao da najavljujem Armagedon, ali mislim da ne smijemo više ignorisati znakove upozorenja", rekao je Antonio Barnoski, profesor biologije na Univerzitetu  Berkli.

Do 2050. godine na Zemlji će živjeti najmanje 9,3 milijarde ljudi. Do 2070. godine, kaže Barnoski, globalno zagrijavanje dovešće do najviših  temperatura  u istoriji  čovječanstva.

Zbog emisije ugljen-dioksida okeani postaju sve otrovniji, dok se izgled kopna istovremeno drastično mijenja, zahvaljujući ljudskoj djelatnosti. Sve to uzrok je izumiranja  biljnih i životinjskih vrsta.

"Stvorili smo balon ljudske populacije ili ekonomije, koji je sasvim neodrživ. Ili će se drastično izduvati ili će pući. Ako pukne, posljedice za ljude, kao i za bioraznolikost planetnj, biće katastroFalne", kaže DŽejms Braun, proFesor biologije sa Univerziteta u Novom Meksiku.

Teorija da ljudska aktivnost neizbježno vodi prema Zemljinom uništenju nije nova, a naučnici su na to  prvi put počeli upozoravati još prije pedeset godina.

"To je ono što su vidjeli naučnici 60-ih i 70-ih godina /20. vijeka/. Nismo nikad bili sigurni kada će se to desiti. Ali, sada dolazimo do te tačke. Nisam nimalo optimističan. Mislim da je bila naša dužnost da se oglasimo, da kažemo što vidimo. Hoćemo li imati uticaja, to zaista  mogu predvidjeti", kaže Mikael Fortelijus, profesor paleontologije sa helsinškog Univerziteta.

• UNESCO odbio da stavi Koralni greben na listu ugroženih

29.05.2015 16:40 - Agencije

BON - Iako je Komitet za svjetsku baštinu UNESCO-a danas odlučio da australijski Veliki koralni greben ne stavi na listu "ugroženih područja", jasno je upozorio australijske zvaničnike na opasnosti koje dugoročno prijete opstanku ovog najvećeg živog organizma na svijetu.

• Glečer - nova svjetska državica

28.05.2015 22:35 - N.N.

Republika Glečer je mikronacija u Čileu, koju je Udruženje "Grinpis" stvorilo radi podizanja svijesti o štetnom uticaju rudarskih korporacija na glečere.

• Svaki gutljaj vode koju popijemo je mokraća dinosaurusa?

28.05.2015 16:19 - Agencije

NJUJORK - Američki istraživači tvrde da u svakoj čaši pijaće vode danas, na bilo kom kraju svijeta, ima ponajviše molekula mokraće dinosaurusa.

• Tužna istina o tome gdje završavaju stari gadgeti

27.05.2015 16:03 - N.N.

Gadgeti su postali dio savremenog života i teško je zamisliti svakodnevicu bez njih. Novi stalno dolaze i mobilne telefone najvjerovatnije mijenjamo više nego ikada prije.

• Planinari iz RS osvojili najviši vrh Olimpa

25.05.2015 16:41 - Srna

BANJALUKA – Grupa planinara iz Republike Srpske doputovala je iz Grčke gdje su osvojili najviši vrh Olimpa - Mitikas visok 2.918 metara, saopšteno je iz Planinarskog kluba "Samit".

• Sunce izlazi zahvaljujući Stanislavu Petrovu

22.05.2015 12:33 - Srna

MOSKVA - Svijet nikada nije bio bliže kataklizmi kao 26. jula 1983. godine i opstao je samo zahvaljujući pukovniku Stanislavu Petrovu, koji je rizikovao uništenje sopstvene zemlje da bi spasio čovječanstvo.

• Otkrivena osa koja koristi hemijsko oružje!

22.05.2015 10:25 - N.N.

Oko 18.000 vrsta biljnog i životinjskog svijeta, velikih i malih, otkriveno je tokom 2014. i pridodato već postojećim koji broje dva miliona, saopštili su naučnici i objavili listu od 10 najzanimljivijih među novootkrivenima.

• Hladnoća ubija više od vrućine

21.05.2015 12:41 - Srna

PARIZ - Hladno vrijeme ubije više ljudi od vrućina, rezultati su najnovijeg istraživanja britanskih naučnika.

• Lovce na oluje ne plaši ni podivljali tornado

20.05.2015 12:00 - N.N.

Lovci na oluje uspjeli su prošle nedjelje da naprave nevjerovatan snimak tornada u Teksasu. Na snimku se vidi kako tornado divlja poljima dok avanturisti u njega gledaju s divljenjem.

• Izlilo se 79.500 litara nafte u okean kod obala Kalifornije

20.05.2015 11:36 - Agencije

GOLETA - Iz oštećenog cjevovoda izlilo se 79.500 litara nafte u okean, stvarajući traku, dugu 6,4 kilometara koja se proteže uz centralnu obalu Kalifornije, saopštila je američka Obalska straža.

• Dječak-arheolog pronašao presu za vino staru 1.400 godina

19.05.2015 10:41 - Agencije

JERUSALIM - Izraelska kancelarija za antikvitete saopštila je da je 13-godišnji dječak pronašao 1.400 godina staru presu za vino u istočnom Jerusalimu.

• Samo čudo može zaustaviti katastrofu

18.05.2015 10:34 - Srna

NJUJORK - Ekolozi upozoravaju da će globalni rast temperature od četiri stepena Celzijusa do 2100. godine dovesti do porasta nivoa mora između 52 i 98 centimetara i nestanka obalskih područja.

• Štetne posljedice vađenja kamenog uglja osjećaće se i za 500 godina

12.05.2015 18:08 - N.N.

Više od 100 godina je u Njemačkoj vađen kameni ugalj. Većina rudnika je u međuvremenu zatvorena, ali je u neke deponovan otrovni otpad.

• Majami Bič nestaje do kraja vijeka?

10.05.2015 21:50 - N.N.

Luksuzno turističko odredište na jugu Floride suočava se s posljedicama ubrzanja klimatskih promjena i jedan je od najugroženijih američkih gradova kada se radi o rastućem nivou okeana.

• Mont Everest niži poslije zemljotresa u Nepalu

08.05.2015 16:38 - Agencije

PARIZ - Zemljotres koji je pogodio Nepal u subotu 25. aprila smanjio je najvišu planinu na svijetu, Mont Everest, za 2,5 centimetara, pokazali su satelitski snimci Evropske svemirske agencije (ESA).