Pronađeno stvorenje koje živi već 50.000 godina

Tportal - 04.01.2012 17:06
Pronađeno stvorenje koje živi već 50.000 godina

Naučnici su na Havajima otkrili populaciju mahovine koja se već 50.000 godina sama iznova i iznova klonira te je danas vjerovatno najstariji višećelijski organizam na Zemlji

Ova vrsta mahovine stručnog naziva Sphagnum palustre može se naći širom sjeverne hemisfere, međutim, čini se da se samo na Havajima razmnožava kloniranjem bez potrebe za seksom ili sporama.

Naime, ispitivanja su utvrdila da sve populacije mahovine na havajskom otočju dijele rijedak genetski marker koji pokazuje da su potekle od iste početne biljke koja je onamo stigla u obliku spora prije više desetaka hiljada godina.

Budući da je Sphagnum palustre jednospolna, ne može se polno razmnožavati, objasnio je suautor studije Eric Karlin, ekolog za biljke na Ramapo College u New Jerseyju.

'Možete očekivati da jedna izvorna biljka ima ovo rijetko svojstvo. Međutim, nije vjerovatno da bi ga moglo imati više biljaka', objasnio je Karlin.

Fosilizirani ostaci Sphagnum palustre pronađeni su u tresetu starom oko 23.900 godina kraj planine Kohala na Velikom otoku. Na temelju ovih ostataka Karlin i njegovi kolege zaključili su da mahovina nastanjuje Havaje najmanje toliko dugo, a možda i duže. Kako bi provjerili ove procjene, obavili su analizu genetske raznolikosti sadašnje populacije i utvrdili brzine njene mutacije. Na temelju njih procijenili su da je različitim dijelovima populacije trebalo oko 50.000 godina da se razviju u današnje varijante.

Zanimljivo je takođe da je genetska analiza otkrila da među njima postoji izrazita raznolikost, slična onoj kakva postoji i među običnim mahovinama, što dovodi u pitanje popularne predodžbe prema kojima su klonovi genetski jednolični jer ne mogu polnim razmnožavanjem razmjenjivati DNA.

• Sat u mraku za planetu Zemlju

28.03.2015 22:42 - Srna

BANJALUKA - Banjaluka je večeras, gašenjem svjetala na sat vremena u centru grada, sedmi put bila dio svjetske akcije pod nazivom "Sat za planetu zemlju".

• Počeo »Sat za našu planetu«: Pridružite se akciji, ugasite svjetlo

28.03.2015 20:41 - Agencije

Na današnji dan, od 20.30 do 21.30 preko 7.000 gradova širom svijeta u 27 različitih vremenskih zona isključiće svjetla kako bi doprinijeli borbi protiv klimatskih promjena.

• Banjaluka učesnik akcije »Sat za našu planetu«

28.03.2015 10:18 - Srna

BANJALUKA - Grad Banjaluka priključiće se danas najvećoj globalnoj volonterskoj akciji "Sat za našu planetu", kojom se ukazuje na neophodnost borbe protiv klimatskih promjena.

• Večeras u 20.30 gašenje svjetala »Sat za našu planetu«

28.03.2015 09:59 - Srna

BEOGRAD - Srbija će se pridružiti večeras globlanoj akciji "Sat za našu planetu", koju već godinama organizuje Svjetski fond za prirodu, kako bi se isključivanjem svjetala na jedan sat skenula pažnja na klimatske promjene i prekomjerno trošenje organičenih prirodnih resursa.

• U subotu Sat za planetu Zemlju

27.03.2015 21:09 - N.N.

Earth Hour, odnosno Sat za planetu Zemlju, je globalni događaj koji će biti obilježen sutra od 20:30 do 21:30, a još jednom učestvovaće Bosna i Hercegovina.

• Pronađeni ostaci pećinskog medvjeda

24.03.2015 11:12 - Srna

FOČA - Članovi Planinarsko-speleološkog društva "Vučja stopa" pronašli su u pećini Bršljenica kod Foče arheološke ostatke izumrle vrste pećinskog medvjeda.

• Svake godine gubimo 30 sekundi proljeća

23.03.2015 11:30 - Srna

LONDON - Svake godine čovječanstvo izgubi 30 sekundi proljeća - navode naučnici.

• Pogledajte plimu vijeka!

21.03.2015 23:12 - N.N.

Na hiljade znatiželjnika hrli da posmatra nivo vode koji bi trebalo da dostigne visinu četvorospratnice.

• Ispod mora otkriven izgubljeni svijet

21.03.2015 19:21 - N.N.

Nevjerovatan, izgubljeni svijet, star hiljade godina, otkriven je u podmorju Madagaskara.

• Labudovi na zagađenom jezeru Modrac

21.03.2015 11:00 - AA

TUZLA - Na iznenađenje mnogih, uključujući i naučnike, na jezeru Modrac kod Lukavca, koje je toliko zagađeno da je pravo čudo da u njemu i okolini ima ikakvih znakova biljnog i životinjskog svijeta, utočište je pronašlo 13 bijelih labudova. Ženke su položile jaja i uskoro se očekuju proširenja porodica, javlja Anadolu Agency (AA).

• Voda je uslov za razvoj

21.03.2015 08:35 - Srna

NJUJORK - Svjetski dan voda, 22. mart, ove godine biće obilježen širom svijeta pod motom "Voda i održivi razvoj", saopštile su UN.

• Počelo proljeće

21.03.2015 08:20 - Srna

BANJALUKA - Na sjevernoj Zemljinoj polulopti počelo je proljeće, koje će trajati do 21. juna, kada nastupa ljeto.

• Pomračenje Sunca oduševilo posmatrače

20.03.2015 19:38 - N. Vidačković, V. Duka

SARAJEVO, TREBINJE - Pomračenje Sunca izazvalo je dosta pažnje širom BiH, u kojoj je u više gradova bilo organizovano posmatranje. Tako su se brojne Sarajlije okupile u Skejt parku kako bi svjedočile ovom astrološkom fenomenu, a kolektivno posmatranje je organizovalo Astronomsko društvo "Orion".

• Prošlo pomračenje, Sunce se ponovo rađa

20.03.2015 13:06 - N.N.

Ovogodišnje pomračenje Sunca najveće je totalno pomračenje Sunca u Evropi, poslije poznatog pomračenja iz 1999. godine.

• Milioni ljudi prate pomračenje Sunca

20.03.2015 11:25 - Srna

LONDON - Milioni ljudi u sjevernom dijelu Evrope imaju priliku da prate najveće pomračenje Sunca u ovom dijelu svijeta u posljednjih petnaestak godina.

Video Foto