Okolina

U opasnosti budućnost najdugovječnije vrste drveta u SAD

Foto: National Geographic | U opasnosti budućnost najdugovječnije vrste drveta u SAD

Čekinjasti bor, koji se ubraja u najdugovječnije organizme na Zemlji, gubi trku na vrhovima planina širom zapadnog dijela SAD, tako da se dovodi u pitanje budućnost te vrste, navode istražitelji.

Podstaknuta klimatskim promjenama, srodna vrsta ovom boru, vejmutski ili savitljivi bor (pinus flexibilis) pretiče svog čuvenog rođaka i pod povoljnijim temperaturama raste na uzvišicama koje je do sada zauzimao bor sa čekinjastim šišarkama, navodi se u studiji objavljenoj u naučnom časopisu Global Čejndž bajolodži (Global Change Biology).

Naučnici porede ove dvije vrste bora sa dva starca koji su usporenoj trci uz planinu koja traje više hiljada godina, a okidač startnog pištolja su klimatske promene.

"Savitljivi bor zauzima sve dobre položaje, to je uznemirujuće", rekao je istraživač Brajan Smiders sa univerziteta Kalifornija Dejvis, koji je vodio studiju. ; Čekinjasti bor može da živi 5.000 godina, što ga čini najdugovječnijim organizmom na planeti, navode naučnici.

Šume čekinjastih borova nalaze se u istočnoj Kaliforniji, Nevadi i Juti. Oni uspijevaju na golom krečnjačkom terenu koji nije pogodan za mnoge vrste drveća. Rastu na visokim visinama udarani vetrom i ekstremnim temperaturama.

Ti oštri klimatski uslovi oblikuju njihove iskrivljene i čvornovate grane. Da bi preživio duge sušne periode, dio drveta umre i odbaci dio svoje kore tako da izgleda mrtvo, izuzev malobrojnih zelenih borovih iglica koje ukazuju na život, navode istraživači.

Među najstarijim i najčuvenijim je Metuzalem, koji se nalazi na Belim planinama istočne Kalifornije.

Daleki rođak čekinjastog bora, savitljivi bor je takođe dugovječan, i može da živi 2.000 godina. Naučnici su naveli da savitljivi bor, koji obično raste na nižim terenima počinje da preskače čekinjasti bor i da zauzima i više dijelove planina.

Smiders je rekao da ne može da procijeni koliko čekinjastih borova postoje širom zapadnih SAD i da njima ne preti izumiranje, ali da bi mogli da budu potisnuti sa mesta gde su obično rasli hiljadama godina.

Studija o uticaju klimatskih promjena na ove dvije vrste bora može da se koristi za razumevanje kompleksnijih šuma, s nekoliko vrsta stabala koje se seku za drvnu građu, rekao je Smiders.