Astronomi upravo svjedoče rođenju planetarnog sistema

Otkriće ekstrasolarnih planeta donijelo je revoluciju na polju astronomije: bacili su novo svjetlo na arhitekturu Sunčevog sustava i demografiju planeta te potaknuli potragu za svjetovima sličnim našemu. Do sada je otkriveno gotovo 2.000 takvih nebeskih tijela, no nikad niti jedan nije bio zatečen u procesu stvaranja.

Sada, prvi puta u istoriji astronomije, naučnici svjedoče rođenju planetarnog sistema. Zvijezda LkCa 15, oko koje se cio proces zbiva, otkrivena je prije četiri godine. Izračunato je kako je zvijezda stara tek dva milijona godina te da se oko nje nalazi veliki disk prašine i plina; upravo se iz tog materijala formiraju planeti.

Daljnjim promatranjima teleskopima sa Zemlje primjećene su praznine u disku, što upućuje kako su na tim mjestima nastali planeti. Svojom su gravitacijom prikupili obližnji materijal i tako očistili svoju orbitalnu stazu.

Prvi potvrđeni planet iz tog sustava, nazvan LkCa 15b, nalazi se na udaljenosti od 16 astronomskih jedinica od matične zvijezde (jedna AJ jednaka je udaljenosti Zemlje od Sunca i iznosi 150 milijuna kilometara). Sama je zvijezda, inače, udaljena od nas 450 svjetlosnih godina.

Astronomi sa sveučilišta Arizona, koji stoje iza otkrića, drže kako je promatranje rođenja planetarnog sistema neprocjenjivo: takav je proces do sada bio isključivo u domeni teorije; detaljni će empirijski pristup ili potvrditi dosadašnje pretpostavke, ili ponuditi pogled na njih iz drugog ugla. Prikupljeni podaci rasvijetliće i način formiranja i evoluciju našeg sistema, čija se starost procjenjuje na 4,6 milijardi godina.

Juče je objavljeno postojanje još jedne pukotine unutar diska gdje se krije protoplanet LkCa 15c, a podaci upućuju na postojanje još najmanje jednog.