Ko će prvi pronaći vanzemaljce?

Srna - 09.08.2012 13:06

VAŠINGTON, PEKING, MOSKVA - U toku je trka velikih sila za primat u kosmosu - ko će prvi pronaći vanzemaljce.

Amerikanci likuju zbog misije sonde "Kjuriositi" na Marsu, jer smatraju da to, kao što reče američki predsjednik Barak Obama, predstavlja njihovu  nadmoć, ne samo u svemiru nego i na Zemlji.

"Naša ulaganja u tehnologiju i veliki uspjesi uvijek su izazivali zavist" – rekao je Obama nakon slijetanje rovera Nase na Mars u misiju koja bi trebalo da riješi vječnu zagonetku o postojanju života na toj planeti.

Prema posljednjim procjenama, do potvrde o tome moglo bi proći još desetak godina, ali do tada će i neke druge zenmlje krenuti u slične misije.

Za istraživanja se spremaju Rusi, Kinezi, Evropljani, Iranci...

Dokaz  su Finansijski planovi koje je nedavno iznijela Evropska svemirska agencija (ESA). Ona je odlučila da realizuje  misiju koju su Amerikanci odbacili pod obrazloženjem da im je preskupa, a odnosi se na Jupiter.

Čini se da Evropa ima milijardu evra za istraživanje Jupitera i eventualnog postojanja vode na njemu i njegovim satelitima.

Ništa manje ambiciozni nisu ni Kinezi. Do 2017. njihova letjelica trebala bi da na Zemlju donese  kamen sa Mjeseca, a prvi Kinez tamo bi trebao da sleti do 2025.

Kinezi žele i na Mars, koji bi mogli početi istraživati već za tri godine, a prvog čovjeka tamo planiraju poslati između 2040. i 2060. godine.

Rusi u planu imaju novo istraživanje Mjeseca, u skorijoj budućnosti tamo će poslati novi automatski “lunohod”, a nije isključeno i postavljanje svemirske baze u idućih deset  godina.

Do 2030. Rusija želi da ostvari i  misije na Mars, Veneru i Jupiter.

Jedan je od najmlađih svemirskih "igrača" je Iran, čiji je svemirski program najpoznatiji po neuspjelom slanju majmuna u svemir zbog čega su 2011. privremeno obustavili lansiranje živih bića u orbitu.

U budućim planovima pominje se i lansiranje novih satelita i izgradnja najmodernije lansirne baze koja bi služila toj svrsi.

• Planeta sa kišnim oblacima izvan Sunčevog sistema

27.08.2014 10:52 - Srna

VAŠINGTON Astronomi su otkrili prvu planetu izvan Sunčevog sistema koja ima kišne oblake, što je korak naprijed u pronalaženju planeta na kojima bi moglo biti života.

• Sateliti Galileo u pogrešnoj orbiti

24.08.2014 15:35 - Agencije

PARIZ - Dva satelita Galileo, koja su u petak raketom Sojuz lansirana iz Francuske Gvajane, nisu ušla u predviđenu orbitu, saopštila je kompanija Arijanspejs.

• Povrdili greške prilikom izbacivanja u orbitu

23.08.2014 20:03 - Srna

MOSKVA - Ruska kompanija "Lavočkin" potvrdila je danas da je došlo do grešaka zbog kojih dva evropska satelita iz misije "Galileo", lansirana uz pomoć rakete ruske proizvodnje "sojuz VS09" iz Francuske Gijane, nisu dostigla namjeravanu orbitu.

• Pratite uživo svemirsku šetnju kamerom sa glave kosmonauta

18.08.2014 21:01 - N.N.

Ruski kosmonauti Aleksandar Skvorcov i Oleg Artemijev izašli su iz Međunarodne svemirske stanice (ISS) na šestiposatnu svemirsku šetnju u okviru koje su u svemir poslali nanosatelit.

• Dvojica ruskih kosmonauta počela radove u otvorenom svemiru

18.08.2014 19:48 - Srna

MOSKVA - Dvojica ruskih kosmonauta Aleksandar Skvorcov i Oleg Artemje, članovi posade Međunarodne svemirske stanice /MSS/ počeli su radove u otvorenom kosmosu.

• Helo Kiti otputovala u svemir za svoj 40. rođendan

15.08.2014 18:10 - Agencije

TOKIO - Za svoj 40. rođendan, Helo Kiti, čuvena japanska bijela maca sa ružičastom mašnom na glavi, častila je sebe putovanjem u svemir: kruži u orbiti oko Zemlje u japanskom satelitu Hodojoši-3.

• U avgustu nas čeka kataklizma?

12.08.2014 16:08 - N.N.

BEOGRAD - Nedavno je dnevna štampa brujala o vijesti da je neko ko se predstavlja kao dr Kaplan, a koji navodno predaje astronomiju na univerzitetu Ostinu u Teksasu - izračunao da će se objekat dimenzija planete približiti Zemlji u avgustu ove godine.

• Pogledajte kako je sijao supermjesec

11.08.2014 12:50 - N.N.

Tokom prethodne noći svijet je imao priliku da posmatra supermjesec, koji je bio veći i sjajniji nego ijedan drugi ove godine. Poklopilo se da iste noći je padala i kiša meteora Perseida.

Video Foto
  • Večeras uživajte u supermjesecu a onda i u kiši meteora

10.08.2014 16:16 - Agencije

LONDON - Na noćnom nebu danas nas očekuje dramatični spektakl tokom kojeg ćemo imati priliku da posmatramo supermjesec i kišu meteora Perseida.

• U nedjelju uveče nas očekuju supermjesec i kiša meteora

08.08.2014 20:36 - Agencije

LONDON - Na noćnom nebu u nedjelju očekuje nas dramatični spektakl tokom kojeg ćemo imati priliku da posmatramo supermjesec i kišu meteora Perseida.

• Šta bi se dogodilo sa vašim tijelom u svemiru bez svemirskog odjela

07.08.2014 12:34 - N.N.

Da li ste se ikada zapitali šta bi se desilo da čovjek u svemiru ne nosi svemirsko odjelo? Da li je stvarno dramatično kao što se to prikazuje u filmovima, da li bi tijelo bukvalno eskplodiralo, i da li postoji najmanja šansa za preživljavanje?

• »Rozeta« ušla u istoriju

06.08.2014 13:37 - Srna

FRANKFURT - Evropski svemirski brod "Rozeta" ušao je u danas u istoriju kao prvi koji se približio jednoj kometi, što je veliki uspjeh desetogodišnje misije, od koje naučnici očekuju da će doprinijeti otkrivanju nekih tajni Sunčevog sistema.

• Kako bi izgledalo da Mjesec zamijene planete

06.08.2014 12:26 - N.N.

Već 4,5 milijarde godina Mjesec je vjerni pratilac Zemlje, uzrokujući plime i oseke, ali i paleći maštu sujevjernih.

• Nakon 10 godina čekanja, konačno susret sonde sa kometom

05.08.2014 21:00 - Agencije

ŽENEVA - Nakon 10 godina putovanja i prevaljenih šest milijardi kilometara, sonda Rozeta će se sutra prvi put "sastati" sa kometom 67P Čurjumov-Gerasimenko.

• Ovako izgleda noć na Zemlji

04.08.2014 14:01 - N.N.

Život na Međunarodnoj svemirskoj stanici ima mnogo nedostataka, ali i prednosti.