Lovac na crne rupe stigao u orbitu

Agencije - 14.06.2012 13:54

HJUSTON - Ultra sofisticriran orbitalni teleskop započeo je svoju dvogodišnju misiju potrage za crnim rupama i drugim fenomenima u ektromagnetnom spektru visoke energije u svemiru, saopštila je danas američka svemirska agencija (NASA).

Nasin Nuklearni spektroskopski teleskop (NuStar), lansiran je u orbitu raketom Pegasus XL nekoliko sekundi nakon odvajanja od aviona L-1011 Stargejzer koji je letio na 12.200 metara iznad Tihog okeana, južno od Maršalovih ostrva.

Kako prenose agencije, zadatak teleskopa je da pronalazi najtoplije, najgušće i energetski najnabijenije fenomene u svemiru, kao što su crne rupe i eksplozije masivnih zvijezda.

Riječ je o prvom teleskopu koji će koristiti visokoenergetske X-zrake, čije bi slike trebalo da budu 10 puta zrnastije i 100 puta osjetljivije od svih koje su dosad slali teleskopi koji su radili u tom području spektra.

"Postoji čitav niz fenomena od ekstremnih neutronskih zvijezda do ostataka drevnih zvjezdanih eksplozija koje još uvijek nismo otkrili", kazala je vođa istraživanja Fiona Harison sa Kalifornijskog instituta tehnologije.

NuStar će biti u stanju da prebroji crne rupe, da ustanovi njihovu veličinu kao i njihovu lokaciju.

Naučnici koji stoje iza ovog projekta navode da je NuStar moćniji od svojih prethodnika zbog načina na koji usmjerava X-zrake pomoću ugrađenih ljuski ogledala koje sprečavaju reflektovanje svjetla. Ugrađena su po 133 koncentrična ogledala u dvije optičke jedinice, a jarbol koji ih povezuje s detektorom dugačak je oko 10 metara.

Tokom svoje misije, NuStar, čija je izgradnja koštala 180 miliona dolara, "sarađivaće" s drugim teleskopima u svemiru, uključujući teleskop Čandra koji posmatra niskoenergetske X-zrake.

• Atomski sat farao ide u svemir 2016.

23.07.2014 13:17 - N.N.

Ultraprecizan atomski sat farao, napravljen na način da u 300 miliona godina kasni samo jednu sekundu, isporučen je Evropskoj svemirskoj agenciji, a u Međunarodnu svemirsku stanicu (ISS), od zemlje udaljenu oko 400 km, biće poslan 2016, objavio je Nacionalni centar za svemirska istraživanja (Cnes).

• NASA garantuje da će pronaći vanzemaljski život

23.07.2014 13:08 - N.N.

Američka svemirska agencija NASA tvrdi kako će u idućih 20 godina pronaći vanzemaljski život, ali pretpostavlja kako će to biti izvan našeg Sunčanog sistema.

• Da li živimo u multiverzumu?

19.07.2014 18:07 - Agencije

TORONTO - Naš univerzum bi mogao da bude samo jedan u moru beskonačnog broja drugih univerzuma, tvrde naučnici koji se nadaju da će im novi eksperimenti pomoći da dokažu teoriju multiverzuma.

• Atomski sat Pharao ide u svemir 2016.

18.07.2014 10:41 - Fena

PARIZ - Ultraprecizan atomski sat Pharao, napravljen na način da u 300 miliona godina kasni samo jednu sekundu, isporučen je Evropskoj svemirskoj agenciji, a u Međunarodnu svemirsku postaju (ISS), od zemlje udaljenu oko 400 km, biće poslan 2016., objavio je Nacionalni centar za svemirska istraživanja (Cnes).

• Asteroid sa crnom piramidom leti prema Zemlji

14.07.2014 16:02 - N.N.

Kanadski satelit NEOSSat fotografisao je tajanstveni objekat na asteroidu 101955 (1999 RQ36).

• Lansirana prva raketa nosač »Angara«

09.07.2014 15:34 - N.N.

Sa kosmodroma Pleseck iz trećeg pokušaja lansirana je raketa nosač lake klase "Angara-1.2PP".

• Lansiran »Sojuz« sa sedam satelita

08.07.2014 19:40 - Srna

MOSKVA - Ruska raketa "Sojuz" sa sedam satelita lansirana je danas sa kosmodroma "Bajkonur" u Kazahstanu.

• NASA lansirala »lovca« na CO2

02.07.2014 15:45 - Agencije

LOS ANĐELES - Američka svemirska agencija (NASA) lansirala je danas svoj prvi satelit koji ima zadatak da u atmosferi mjeri koncentracije ugljen dioksida (CO2), gasa koji se smatra glavnim krivcem za stvaranje efekta staklene bašte i dovodi do globalnog zagrijavanja.

• NASA: Astronautima potrebno 12 tona hrane

30.06.2014 12:23 - Srna

PASADENA - Za prehranu šest astronauta tokom trogodišnje misije na Mars potrebno je oko 12 tona hrane - navodi NASA.

• NASA testirala leteći tanjir

29.06.2014 09:15 - Agencije

LOS ANÐELES - Američka svemirska agencija NASA lansirala je, s ostrva Kauai na Havajima, helijumski balon koji je nosio eksperimentalnu letjelicu sličnu letećem tanjiru, kako bi testirala tehnologiju koja bi se ubuduće koristila za slijetanje na Mars, saopštila je ta agencija.

• Lansiranje nove ruske rakete doživjelo neuspjeh

27.06.2014 20:03 - Agencije

MOSKVA - Prvo lansiranje nove svemirske ruske rakete, na čijem razvoju se radilo dvije decenije, danas je u posljednjem trenutku doživjelo neuspjeh.

• Otkriven dijamant veličine Zemlje u svemiru

25.06.2014 14:17 - N.N.

Astronomi su otkrili veoma hladnu i blijedu zvijezdu, veličine Zemlje.

• Selfi za prvu marsovsku godišnjicu

24.06.2014 20:32 - Agencije

HJUSTON - Rover Kjuriositi je stigao na Crvenu planetu prije tačno jednu marsovsku godinu, te je za tu priliku na Zemlju poslao svoj selfi.