Lovac na crne rupe stigao u orbitu

Agencije - 14.06.2012 13:54
Lovac na crne rupe stigao u orbitu

HJUSTON - Ultra sofisticriran orbitalni teleskop započeo je svoju dvogodišnju misiju potrage za crnim rupama i drugim fenomenima u ektromagnetnom spektru visoke energije u svemiru, saopštila je danas američka svemirska agencija (NASA).

Nasin Nuklearni spektroskopski teleskop (NuStar), lansiran je u orbitu raketom Pegasus XL nekoliko sekundi nakon odvajanja od aviona L-1011 Stargejzer koji je letio na 12.200 metara iznad Tihog okeana, južno od Maršalovih ostrva.

Kako prenose agencije, zadatak teleskopa je da pronalazi najtoplije, najgušće i energetski najnabijenije fenomene u svemiru, kao što su crne rupe i eksplozije masivnih zvijezda.

Riječ je o prvom teleskopu koji će koristiti visokoenergetske X-zrake, čije bi slike trebalo da budu 10 puta zrnastije i 100 puta osjetljivije od svih koje su dosad slali teleskopi koji su radili u tom području spektra.

"Postoji čitav niz fenomena od ekstremnih neutronskih zvijezda do ostataka drevnih zvjezdanih eksplozija koje još uvijek nismo otkrili", kazala je vođa istraživanja Fiona Harison sa Kalifornijskog instituta tehnologije.

NuStar će biti u stanju da prebroji crne rupe, da ustanovi njihovu veličinu kao i njihovu lokaciju.

Naučnici koji stoje iza ovog projekta navode da je NuStar moćniji od svojih prethodnika zbog načina na koji usmjerava X-zrake pomoću ugrađenih ljuski ogledala koje sprečavaju reflektovanje svjetla. Ugrađena su po 133 koncentrična ogledala u dvije optičke jedinice, a jarbol koji ih povezuje s detektorom dugačak je oko 10 metara.

Tokom svoje misije, NuStar, čija je izgradnja koštala 180 miliona dolara, "sarađivaće" s drugim teleskopima u svemiru, uključujući teleskop Čandra koji posmatra niskoenergetske X-zrake.

• Zemlju čuva »nevidljivi štit«

28.11.2014 14:42 - Srna

VAŠINGTON - Zemlju čuva "nevidljivi štit" koji se nalazi na visini od 11.600 kilometara i odbija "elektrone ubice"- tvrde naučnici.

• Pronađena velika građevina na Marsu?

27.11.2014 16:22 - N.N.

Ova fotografija, koju je snimila NASA, podgrijava sumnje da je riječ o objektu koji je neko izgradio na Crvenoj planeti, ali ga je tokom miliona godina prekrila svemirska prašina.

• Ljudski DNK preživio put u svemir

27.11.2014 14:13 - Fena

CIRIH - Naučnici koji su poslali mali dio DNK u svemir raketom izjavili su da su "potpuno iznenađeni" time što je više od pola uzorka ostalo netaknuto.

• Zemlju štiti misteriozni omotač kao iz SF filmova

27.11.2014 11:14 - N.N.

Nevidljivi štit koji se nalazi na visini od 11.600 kilometara odbija "elektrone ubice" koji mogu izazvati štetu na Zemljinoj površini, a naučnici za sada ne znaju kako je zaštitni sloj nastao.

• Rusi lansirali »ubicu satelita«?

25.11.2014 11:59 - Srna

MOSKVA - Zapadni vojni izvori tvrde da je Rusija vratila u kosmos "ubicu satelita", odnosno da je obnovila program od koga je odustala nakon završetka "Hladnog rata".

• Elon Musk gradi X - Wing rakete

25.11.2014 09:53 - N.N.

Milijarder Elon Musk odlučio je ovog vikenda preko Twittera otkriti dva velika projekta na kojima gradi njegova svemirska kompanija SpaceX.

• Svemirski brod Sojuz spustio se na ISS

24.11.2014 09:05 - Fena

VAŠINGTON - Ruski svemirski brod Sojuz, u kojem je prvi put u istoriji jedna Italijanka, spustio se u ponedjeljak bez poteškoća na Međunarodnu svemirsku stanicu (ISS), saopštila je NASA.

• Espreso kafa i u svemiru

21.11.2014 10:20 - Agencije

Astronauti na Međunarodnoj kosmičkoj stanici uskoro će moći da uživaju u bogatoj aromi italijanske kafe zahvaljujući espreso mašini specijalno dizajniranoj za uslove u bestežinskom stanju.

• Novi udar asteroida u Rusiji?

19.11.2014 12:48 - N.N.

Veoma jaka narandžasta svjetlost obasjala je nebo u ruskoj regiji Sverdlovsk na Uralu.

• Za 100 dolara sačuvajte uspomene na Mjesecu

19.11.2014 12:29 - N.N.

Milioni ljudi širom svijeta dobijaju mogućnost da ostvare "besmrtnost", ali na Mjesecu.

• »File« pronašao organske molekule na kometi

19.11.2014 10:16 - Srna

LONDON - Sonda "File" pronašla je organske molekule na površini komete na koju se spustila prošle sedmice, ali naučnici još nisu saopštili o kojoj vrsti molekula je riječ.

• Moskva priprema Međunrodnu svemirsku stanicu

17.11.2014 09:21 - Srna

MOSKVA - Rusija će tokom 2017. godine početi da postavlja kosmičku stanicu u svemiru, koristeći module građene za Međunarodnu svemirsku stanicu /MSS/, rekao je izvor iz ruskih službi za istraživanje svemira, prenosi ruski dnevnik "Komersant".

• Nešto se čudno događa na Uranu

16.11.2014 10:03 - N.N.

Stručnjaci su godinama mislili da je sedma planeta Sunčevog sistema samo tihi džin, ali jedan astronom Univerziteta u Arizoni smatra da se mnogo toga više krije ispod njegove mirne površine.

• ESA: Čekajući novi signal sa komete...

15.11.2014 18:26 - Agencije

Naučnici Evropske svemirske agencije (ESA) čekaju signale sa robota-sonde File, prvog postavljene na jednu kometu, ali ne vjeruju da će komunikacija biti uspostavljena u skorije vrijeme, saopštio je danas šef misije ESA za kometu Paolo Feri.

• Gasi se sonda »File«

14.11.2014 21:49 - Srna

PARIZ - Sonda "File" trebalo bi da se ugasi oko ponoći zbog manjka energije, izjavio je Filip Godon, šef projekta "Rozeta" pri francuskom Nacionalnom centru za kosmička izučavanja u Tuluzu.