Lovac na crne rupe stigao u orbitu

Agencije - 14.06.2012 13:54
Lovac na crne rupe stigao u orbitu

HJUSTON - Ultra sofisticriran orbitalni teleskop započeo je svoju dvogodišnju misiju potrage za crnim rupama i drugim fenomenima u ektromagnetnom spektru visoke energije u svemiru, saopštila je danas američka svemirska agencija (NASA).

Nasin Nuklearni spektroskopski teleskop (NuStar), lansiran je u orbitu raketom Pegasus XL nekoliko sekundi nakon odvajanja od aviona L-1011 Stargejzer koji je letio na 12.200 metara iznad Tihog okeana, južno od Maršalovih ostrva.

Kako prenose agencije, zadatak teleskopa je da pronalazi najtoplije, najgušće i energetski najnabijenije fenomene u svemiru, kao što su crne rupe i eksplozije masivnih zvijezda.

Riječ je o prvom teleskopu koji će koristiti visokoenergetske X-zrake, čije bi slike trebalo da budu 10 puta zrnastije i 100 puta osjetljivije od svih koje su dosad slali teleskopi koji su radili u tom području spektra.

"Postoji čitav niz fenomena od ekstremnih neutronskih zvijezda do ostataka drevnih zvjezdanih eksplozija koje još uvijek nismo otkrili", kazala je vođa istraživanja Fiona Harison sa Kalifornijskog instituta tehnologije.

NuStar će biti u stanju da prebroji crne rupe, da ustanovi njihovu veličinu kao i njihovu lokaciju.

Naučnici koji stoje iza ovog projekta navode da je NuStar moćniji od svojih prethodnika zbog načina na koji usmjerava X-zrake pomoću ugrađenih ljuski ogledala koje sprečavaju reflektovanje svjetla. Ugrađena su po 133 koncentrična ogledala u dvije optičke jedinice, a jarbol koji ih povezuje s detektorom dugačak je oko 10 metara.

Tokom svoje misije, NuStar, čija je izgradnja koštala 180 miliona dolara, "sarađivaće" s drugim teleskopima u svemiru, uključujući teleskop Čandra koji posmatra niskoenergetske X-zrake.

• Pomračenje Sunca 20.marta

05.03.2015 23:58 - Srna

LONDON - Mjesec će se 20. marta naći između Zemlje i Sunca i zakloniti u potpunosti ili djelimično sunčev disk.

• Američki satelit eksplodirao u orbiti

02.03.2015 15:58 - Srna

VAŠINGTON - Američka mornarica potvrdila je da se dogodila neobjašnjiva eksplozija njenog satelita, koja je ispunila Zemljinu orbitu potencijalno opasnim krhotinama.

• Treći izlazak kosmonauta u svemir

01.03.2015 15:55 - N.N.

VAŠINGTON - Dvojica članova posade Međunarodne svemirske stanice /MSS/ astronauti Beri Vilmor i Teri Virts izašli su danas u svemir, treći put u nedjelju dana da bi postavili neophodnu opremu koja će u budućnosti omogućiti spajanja kosmičkih letjelica.

• Otkrivena crna rupa 12 milijardi puta veća od Sunca

26.02.2015 15:35 - N.N.

Naučnici su otkrili crnu rupu koja ima 12 milijardi puta veću masu od Sunca i koja je nastala 900 miliona godina poslije Velikog praska.

• Šta to jedu astronauti?

25.02.2015 17:27 - Srna

NASA je uspjela da pošalje ljude na Mjesec, rovjere na Mars i brojne sonde u spoljni prsten Sunčevog sistema. Ispostavlja se da je hranjenje ljudi u svemiru možda i najzahtjevniji zadatak.

• Čeka nas najveće pomračenje Sunca u poslednjih 16 godina

25.02.2015 14:01 - N.N.

Pomračenje Sunca koje će blokirati oko 90 procenata sunčeve svjetlosti i biti vidljivo širom Evrope sledećeg mjeseca biće najveći događaj te vrste u poslednjih 16 godina

• Drugi izlazak kosmonauta u svemir

25.02.2015 13:49 - Srna

VAŠINGTON - Dvojica članova posade Međunarodne svemirske stanice /MSS/ ponovo su danas izašli u svemir kako bi postavili neophodnu opremu koja će u budućnosti omogućiti spajanja kosmičkih letjelica, saopštila je NASA.

• Kosmonauti u orbiti postavljaju novu opremu

21.02.2015 17:03 - Srna

VAŠINGTON - Dvojica članova posade Međunarodne svemirske stanice /MSS/ obavila su danas prvi od tri planirana izlaska u orbitu kako bi postavili novu opremu koja će u budućnosti omogućiti spajanja kosmičkih letjelica, saopštila je NASA.

• Spektakularan ples Mjeseca, Venere i Marsa

20.02.2015 19:54 - N.N.

SARAJEVO - Noćno nebo iznad Bosne i Hercegovine zemlje večeras je ukrašeno "susretom" Mjeseca, Venere i Marsa.

• Sutra »bliski susret« Mjeseca, Venere i Marsa

19.02.2015 17:34 - N.N.

U petak, 20. februara, sa prvim sumrakom dok noć pada, izađite napolje i pogledajte ka zapadnom dijelu neba.

• Misteriozna magla na Marsu zbunila naučnike

18.02.2015 13:19 - Agencije

Misteriozna izmaglica visoko iznad površine Marsa nameće naučnicima brojna pitanja. Veliki oblak su prvi put primijetili astronomi amateri 2012. godine, kada se dva puta pojavio.

• Meteor napravio spektakl na nebu

17.02.2015 14:44 - N.N.

Razne nijanse narandžaste, plave i bijele boje obasjale su nebo nad Novim Zelandom praćene serijom jakih eksplozija.

• Habl će trajati još pet godina

17.02.2015 14:35 - Srna

LONDON - Naučnici se nadaju da će svemirski teleskop "Habl" biti funkcionalan još najmanje pet godina, a možda i duže.

• Osvanula 3 sunca iznad Čeljabinska

17.02.2015 14:07 - Srna

ČELJABINSK - Iznad ruskog grada Čeljabinska osvanula su tri "sunca"?!

• Habl snimio svemirski smajli

17.02.2015 10:54 - Fena

VAŠINGTON - Teleskop Habl (Hubble) uočio je u svemiru "smješka" (smiley) kojeg su "stvorile" udaljene galaksije, objavile su američka svemirska agencija NASA i Evropska svemirska agencija ESA, koje upravljaju teleskopom koji kruži u niskoj zemljinoj orbiti.