Lovac na crne rupe stigao u orbitu

Agencije - 14.06.2012 13:54
Lovac na crne rupe stigao u orbitu

HJUSTON - Ultra sofisticriran orbitalni teleskop započeo je svoju dvogodišnju misiju potrage za crnim rupama i drugim fenomenima u ektromagnetnom spektru visoke energije u svemiru, saopštila je danas američka svemirska agencija (NASA).

Nasin Nuklearni spektroskopski teleskop (NuStar), lansiran je u orbitu raketom Pegasus XL nekoliko sekundi nakon odvajanja od aviona L-1011 Stargejzer koji je letio na 12.200 metara iznad Tihog okeana, južno od Maršalovih ostrva.

Kako prenose agencije, zadatak teleskopa je da pronalazi najtoplije, najgušće i energetski najnabijenije fenomene u svemiru, kao što su crne rupe i eksplozije masivnih zvijezda.

Riječ je o prvom teleskopu koji će koristiti visokoenergetske X-zrake, čije bi slike trebalo da budu 10 puta zrnastije i 100 puta osjetljivije od svih koje su dosad slali teleskopi koji su radili u tom području spektra.

"Postoji čitav niz fenomena od ekstremnih neutronskih zvijezda do ostataka drevnih zvjezdanih eksplozija koje još uvijek nismo otkrili", kazala je vođa istraživanja Fiona Harison sa Kalifornijskog instituta tehnologije.

NuStar će biti u stanju da prebroji crne rupe, da ustanovi njihovu veličinu kao i njihovu lokaciju.

Naučnici koji stoje iza ovog projekta navode da je NuStar moćniji od svojih prethodnika zbog načina na koji usmjerava X-zrake pomoću ugrađenih ljuski ogledala koje sprečavaju reflektovanje svjetla. Ugrađena su po 133 koncentrična ogledala u dvije optičke jedinice, a jarbol koji ih povezuje s detektorom dugačak je oko 10 metara.

Tokom svoje misije, NuStar, čija je izgradnja koštala 180 miliona dolara, "sarađivaće" s drugim teleskopima u svemiru, uključujući teleskop Čandra koji posmatra niskoenergetske X-zrake.

• Svemirska braća (ni)su se već javila?

30.09.2014 12:13 - Srna

ČIKAGO - Naučnici uz pomoć nasavremenije tehnike tragaju za znakovima potencijalnog života u svemiru, a neki su uvjereni da su već pronađena planete na kojima ima inteligentnih bića.

• U dalekom svemiru otkrivene »molekule života«

29.09.2014 12:16 - N.N.

Naučnicu su u središtu naše galaksije otkrili složene molekule koje mogu učestvovati u hemijskim procesima u kakvima nastaje život.

• Nova posada stigla na orbitalnu stanicu

26.09.2014 09:59 - Srna

BAJKONUR - Posada ruskog svemirskog broda "sojuz TMA-14M" stigla je danas na Međunarodnu svemirsku stanicu /MSS/ poslije uspješnog spajanja sa orbitalnim objektom, saopštila je kontrola misije.

• Pronađena voda na planeti četiri puta većoj od Zemlje

25.09.2014 12:29 - AA

ANKARA - Naučnici su pronašli vodu na jednoj planeti veličine Neptuna, objavljeno je u magazinu "Nature".

• Potraga za »bosanskim meteoritom« u Hrvatskoj

24.09.2014 11:09 - Fena

ZAGREB - Stručnjaci još ne mogu odgovoriti je li plamteća kugla koja je prije sedam dana nadletjela bosansko-hercegovačko nebo pala negdje u Slavoniju, premda s terena dobijaju indicije da je metorit možda završio ondje.

• Indijska letjelica u Marsovoj orbiti

24.09.2014 10:32 - Srna

NJU DELHI - Indijski svemirski brod danas je uspješnio ušao u Marsovu orbitu, a premijer Narendra Modi pohvalio je ovaj "skoro nemogući" uspjeh, ostvaren u prvom pokušaju.

• Robotska letjelica u Marsovoj orbiti

22.09.2014 08:46 - Srna

KEJP KANAVERAL - Robotska letjelica američke Agencije za istraživanje svemira /NASA/ aktivirala je rakete za kočenje u Marsovoj orbiti, čime je okončala desetomjesečno putovanje do "crvene planete".

• MAVEN došao do Marsa, slijedi operacija kočenja

20.09.2014 22:53 - N.N.

Letjelica koja će istraživati kako je Mars ostao bez vode trebala bi se u nedjelju postaviti u orbitu oko te planete poslije desetomjesečnog putovanja.

• Finalni dokaz da je čovjek zaista sletio na Mjesec

20.09.2014 21:28 - N.N.

Uprkos svim dokazima, i dalje postoje ljudi na planeti koji vjeruju da je ona jedino nebesko tijelo po čijoj površini je čovjek hodao.

• Zbog nevremena odloženo lansiranje »Zmaja« ka MKS

20.09.2014 14:57 - Agencije

VAŠINGTON - Zbog loših vremenskih uslova danas je odloženo lansiranje američkog teretnog kosmičkog broda "Zmaj" (Dragon), kompanije "Space Exploration Technologies, SpaceX", saopštila je američka vazduhoplovna i svemirska agencija NASA.

• Astronomi pronašli veliku crnu rupu u svemiru

19.09.2014 11:02 - N.N.

Astronomi su pronašli veliku crnu rupu, onu najvećeg tipa, u centru galaksije M60-UCD1.

• NASA ne želi da zavisi od Rusije u sferi kosmosa

17.09.2014 14:44 - N.N.

Američka kosmička agencija NASA sklopila je ugovore sa kompanijama "Boeing" i "SpaceX" za gradnju brodova sa ljudskom posadom, koji bi trebalo krajem 2017. godina da dostave kosmonaute na Međunarodnu kosmičku stanicu.

• Odabrano mjesto na koje će sletjeti sonda Rozete

15.09.2014 17:48 - Agencije

BERLIN - Evropska svemirska agencija (ESA) je danas saopštila da je konačno odabrala mjesto na kom će biti izvedeno prvo ateriranje na jednu kometu, manevar koji predstavlja ključni element desetogodišnje misije sonde Rozeta.

• U narednih sto godina 400 sudara sa Zemljom

15.09.2014 09:59 - Srna

VAŠINGTON - U narednih stotinu godina Zemlja bi mogla da se 400 puta sudari sa drugim kosmičkim tijelima, uglavnom asteroidima - navode naučnici.

• Iznad BiH preletio veoma sjajan meteor bolid

13.09.2014 15:10 - Srna

SARAJEVO - Iznad BiH je preletio veoma sjajan meteor bolid koji su snimile kamere meteorske mreže, a postoji vjerovatnoća da je jedan njegov dio pao u blizini hrvatske granice.