Lovac na crne rupe stigao u orbitu

Agencije - 14.06.2012 13:54
Lovac na crne rupe stigao u orbitu

HJUSTON - Ultra sofisticriran orbitalni teleskop započeo je svoju dvogodišnju misiju potrage za crnim rupama i drugim fenomenima u ektromagnetnom spektru visoke energije u svemiru, saopštila je danas američka svemirska agencija (NASA).

Nasin Nuklearni spektroskopski teleskop (NuStar), lansiran je u orbitu raketom Pegasus XL nekoliko sekundi nakon odvajanja od aviona L-1011 Stargejzer koji je letio na 12.200 metara iznad Tihog okeana, južno od Maršalovih ostrva.

Kako prenose agencije, zadatak teleskopa je da pronalazi najtoplije, najgušće i energetski najnabijenije fenomene u svemiru, kao što su crne rupe i eksplozije masivnih zvijezda.

Riječ je o prvom teleskopu koji će koristiti visokoenergetske X-zrake, čije bi slike trebalo da budu 10 puta zrnastije i 100 puta osjetljivije od svih koje su dosad slali teleskopi koji su radili u tom području spektra.

"Postoji čitav niz fenomena od ekstremnih neutronskih zvijezda do ostataka drevnih zvjezdanih eksplozija koje još uvijek nismo otkrili", kazala je vođa istraživanja Fiona Harison sa Kalifornijskog instituta tehnologije.

NuStar će biti u stanju da prebroji crne rupe, da ustanovi njihovu veličinu kao i njihovu lokaciju.

Naučnici koji stoje iza ovog projekta navode da je NuStar moćniji od svojih prethodnika zbog načina na koji usmjerava X-zrake pomoću ugrađenih ljuski ogledala koje sprečavaju reflektovanje svjetla. Ugrađena su po 133 koncentrična ogledala u dvije optičke jedinice, a jarbol koji ih povezuje s detektorom dugačak je oko 10 metara.

Tokom svoje misije, NuStar, čija je izgradnja koštala 180 miliona dolara, "sarađivaće" s drugim teleskopima u svemiru, uključujući teleskop Čandra koji posmatra niskoenergetske X-zrake.

• NASA ne želi da zavisi od Rusije u sferi kosmosa

17.09.2014 14:44 - N.N.

Američka kosmička agencija NASA sklopila je ugovore sa kompanijama "Boeing" i "SpaceX" za gradnju brodova sa ljudskom posadom, koji bi trebalo krajem 2017. godina da dostave kosmonaute na Međunarodnu kosmičku stanicu.

• Odabrano mjesto na koje će sletjeti sonda Rozete

15.09.2014 17:48 - Agencije

BERLIN - Evropska svemirska agencija (ESA) je danas saopštila da je konačno odabrala mjesto na kom će biti izvedeno prvo ateriranje na jednu kometu, manevar koji predstavlja ključni element desetogodišnje misije sonde Rozeta.

• U narednih sto godina 400 sudara sa Zemljom

15.09.2014 09:59 - Srna

VAŠINGTON - U narednih stotinu godina Zemlja bi mogla da se 400 puta sudari sa drugim kosmičkim tijelima, uglavnom asteroidima - navode naučnici.

• Iznad BiH preletio veoma sjajan meteor bolid

13.09.2014 15:10 - Srna

SARAJEVO - Iznad BiH je preletio veoma sjajan meteor bolid koji su snimile kamere meteorske mreže, a postoji vjerovatnoća da je jedan njegov dio pao u blizini hrvatske granice.

• Danas stiže geomagnetska oluja

12.09.2014 11:47 - N.N.

Solarna baklja, koju je Sunce izbacilo u srijedu, mogla bi poremetiti radi komunikacijskih i električnih uređaja na Zemlji, ali i poremetiti rad satelita u orbiti.

• Kina 2022. pokreće prvu svemirsku stanicu

11.09.2014 18:22 - AA

PEKING - Kina će 2022. pokrenuti prvu svemirsku stanicu u istoriji zemlje, prenosi Anadolu Agency (AA).

• Nakon pet mjeseci u svemiru astronauti se vratili kući

11.09.2014 11:39 - Fena

KEJP KANEVERAL - Tri dosadašnja stanovnika međuanrodne svemirske stanice vratila su se danas na zemlju.

• Asteroid veličine kita će očešati Zemlju

06.09.2014 18:43 - N.N.

BERLIN- Asteroid veličine kita u nedjelju će očešati Zemlju, saopšteno je iz NASA.

• Laniakea, naš kosmički kvart

04.09.2014 10:22 - Agencije

VAŠINGTON - Astronomi su danas najavili da su mapirali superskup galaksija, kojem pripada i naš Sunčev sistem, te da su ovu moćnu grupaciju nazvali Laniakea, ili "veliki nebeski svod" na havajskom jeziku.

• Propao seksualni eksperiment u svemiru

03.09.2014 13:50 - N.N.

Uginuli su svi gušteri koji su sudjelovali u svemirskom seksualnom eksperimentu na ruskom satelitu Foton-M4, objavila je Ruska akademija nauka nakon što se letjelica vratila na Zemlju, prenosi RT.

• Planeta sa kišnim oblacima izvan Sunčevog sistema

27.08.2014 10:52 - Srna

VAŠINGTON Astronomi su otkrili prvu planetu izvan Sunčevog sistema koja ima kišne oblake, što je korak naprijed u pronalaženju planeta na kojima bi moglo biti života.

• Sateliti Galileo u pogrešnoj orbiti

24.08.2014 15:35 - Agencije

PARIZ - Dva satelita Galileo, koja su u petak raketom Sojuz lansirana iz Francuske Gvajane, nisu ušla u predviđenu orbitu, saopštila je kompanija Arijanspejs.

• Povrdili greške prilikom izbacivanja u orbitu

23.08.2014 20:03 - Srna

MOSKVA - Ruska kompanija "Lavočkin" potvrdila je danas da je došlo do grešaka zbog kojih dva evropska satelita iz misije "Galileo", lansirana uz pomoć rakete ruske proizvodnje "sojuz VS09" iz Francuske Gijane, nisu dostigla namjeravanu orbitu.