Na Marsu otkriveni uslovi za život i golema rijeka

Prema izvještaju predstavljenom u novom broju časopisa "Nature Geoscience", tim stručnjaka iz Prirodnjačkog muzeja u Londonu i Sveučilišta u Aberdinu tvrdi da minerali pronađeni na dubinama do pet kilometara ispod Marsove površine predstavljaju dosad najsnažniji dokaz da je susjedni planet mogao podržavati život.

Studija se bazira na podacima koje su prikupile agencije NASA-a i ESA-a. U njoj naučnivi ističu da je jednostavan život na Marsu ponajprije mogao nastati i opstati ispod površine, te bi ga trebalo tražiti na mjestima na kojima su meteoriti iz unutrašnjosti na površinu izbacili kamenje i moguće fosile kao što je, naprimjer, krater MekLoglin.

Voditelj studije Džozef Mikalski, planetarni geolog iz londonskog Prirodnjačkog muzeja, kaže: "Ne znamo kako se život na Zemlji razvio no lako možemo zamisliti da je nastao pod površinom, gdje je bio zaštićen od nepovoljnih uslova kakvi su vladali na ranoj Zemlji."

Budući da geološki zapisi na našoj planeti nisu dobro očuvani, objašnjava Mikalski, moguće je da nikada nećemo saznati koji su procesi doveli do nastanka života. Marsova površina je kroz još duže razdoblje istorije bila izložena teškim uslovima kao što su snažno zračenje i niske temperature. Osim toga, i na Zemlji gotovo pola svih oblika života otpada na podzemne. Konačno, na Marsu bi njihovi fosilni ostaci mogli biti mnogo bolje očuvani.

"Bilo da marsovski zapisi sadrže život ili ne, iz analize ove vrste kamenja možemo mnogo naučiti o ranim hemijskim procesima u Sunčevom sistemu. U ovom radu naglašavamo da je važno istraživati ispod površine tla koliko i na površini. Ne mislim da trebamo kopati kako bismo tražili život. Umjesto toga možemo proučavati kamenje koje je izbačeno prirodnim putem u udarima meteora i tragati za dubokim bazenima iz kojih su tečnosti izbijale na površinu", pojasnio je Mikalski.

Istovremeno, planetarni naučnici ESA-e objavili su 3D fotografije rijeke duge oko 1.500 km, koja je tekla iz područja Prometej Tera Hajlends u veliki bazen Helas.

Rijeka je bila golema. Prema podacima koje je prikupio ESA-in Mars Express, na nekim mjestima njeno korito je bilo široko oko 7 kilometara, a duboko i do 300 metara.

Kamere postavljene na letjelici snimile su i brojne manje rijeke koje su se slijevale u nju. U desnom dijelu snimke vide se planine koje se uzdižu do 2.500 metara iznad okolnih ravnica.

ESA-in tim procjenjuje da je rijeka bila puna vode prije 3,5 do 1,8 milijardi godina. Prema svemu sudeći, Mars je prošao kroz slične geološke procese kao i Zemlja.