Šest svemirskih fenomena koje su otkrili astronomi amateri

Predstavljamo vam neobične i ujedno predivne planetarne fenomene koje su prvi uočili amaterski astronomi.

Misteriozna kometa koja kruži oko Sunca

Dok je još uvijek bio amater Vilijam Heršel je 1779. godine koristio sopstveni teleskop i otkrio ono za šta je prije svega mislio da je u pitanju zvijezda koja se čudno ponaša, a kasnije da je kometa. Heršel je izgradio jedan od najmoćnijih teleskopa na svijetu, a njegova kometa je u stvati bila planeta Uran.

Bijele pjege na Saturnu

Vil Hej je 1933. godine opisao bijele pege na Saturnu. Iako ovo nije bilo prvo posmatranje ovakvih pjega, Hejova studija je možda najpoznatija.

Nekada se smatralo da su pjege znakovi sudara stranih tijela, a sada se misli da je povezana sa turbulentnim vremenom na planeti.

Izbledjela pjega na Jupiteru

Fotografije Jupitera koje su napravili astronomi amateri 2010. godine otkrile su nestajanje jedne od najpoznatije crvene pjege na Jupiteru.

Najbrži superrotator u Sunčevom sistemu

Britanski amaterski astronom Ričard Majls je 2008. godine otkrio objekat koji se tada najbrže okretao u čitavom Sunčevom sistemu. Asteroid 2008HJ završavao je svoju rotaciju svake 42.7 sekundi i spada u klasu nebeskih objekata koji se zovu superbrzi obrtači. Patuljasta planeta Haumea se sada smatra najbržim rotatorom u Sunčevom sistemu.

Geometrijska oluja na Neptunu

Rolf Val Olsen je otkrio ono što sada nazivamo heksagonalnim olujama. Još uvijek se ne zna šta tačno izaziva ovakve oluje.

Ledeni vulkani na kometi

Kriovulkani su vulkani iz koji eruptira led i poznato je da ih ima na Enceladu (jednom od Saturnovih satelita), a 2015. godine su ih primjetili amaterski astronomi na kometi 29P/Schwassmann-Wachmann.

(nationalgeographic.rs)