Svemirske kapsule i sateliti blokirani u Kazahstanu

Beta - 28.05.2012 12:06

MOSKV - Finansijski problemi između Rusije i Kazahstana ometaju polijetanje sedam letjelica u svemir, uključujući evropskih meteorološki satelit Metop-B, piše danas list Komersant.

Prema neimenovanom izvoru iz ruskog svemirskog sektora, Kazahstan, u kojem se od sovjetskog doba nalazi glavni ruski kosmodrom u Bajkonuru,

traži međuvladin sporazum. Tim dokumentom bi se odredila finansijska nadoknada od Rusije zbog pada ostataka raketa na kazahstansku teritoriju.

Pošto se dvije strane nisu dogovorile, Kazahstan ne dozvoljava korišćenje svoje teritorije, zbog čega ruska svemirska agencija Roskosmos mora da odloži sva planirana lansiranja.

"Iz tih razloga ne možemo da ispunimo svoje i međunarodne obaveze", kazao je Komersantu izvor iz ruske agencije.

Riječ je o slanju u svemir satelita Metop-B koje je bilo predviđeno za 23. maj, ruskih satelita Konopus-B i MKA-PN1, bjeloruskog BKA, kanadskog ADS-1B i njemačkog TET-1 (predviđeno za 7. jun) i ruskog Resurs-P, planiranog za avgust.

Rusija Kazahstanu godišnje plaća 115 miliona dolara za upotrebu kosmodroma Bajkonur, u okviru sporazuma sklopljenog do 2050. Iz te

baze polijeće većina ruskih raketa, uključujući kapsule sa ljudskom posadom koje putuju na Međunarodnu svemirsku stanicu.

Sukob je uslijedio nakon "crne (2011) godine" za Rusiju u svemirskom sektoru i pet neuspješnih lansiranja.

Posljednje od njih datira iz 23. decembra, kada je satelit za vojnu i civilnu komunikaciju pao u Sibir zbog kvara na raketi Sojuz.

• Kada umiru, crne rupe eksplodiraju i »pobijele«

24.07.2014 19:01 - Agencije

NJUJORK - Prema najnovijoj teoriji, crne rupe završavaju svoj kosmički život postajući "bijele rupe", koje se ponašaju na radikalno suprotan način od crnih - umjesto da usisavaju materiju, one je izbacuju.

• Najtužnija fotografija, sukob u Gazi vidljiv iz svemira

24.07.2014 17:32 - Agencije

BEOGRAD - Društvene mreže danas bruje zbog jedne fotografije, "najtužnije fotografije do sada", koju je snimio astronaut Međunarodne svemirske stanice Aleksander Gerst i tvitovao. Riječ je o fotografiji sukoba u Gazi.

• Progres se spojio sa orbitalnom stanicom

24.07.2014 12:23 - Srna

MOSKVA - Ruski teretni svemirski brod "progres M-24M" uspješno se spojio sa Međunarodnom svemirskom stanicom /MSS/ poslije lansiranja na raketi "sojuz-U" iz kosmodroma u Bajkonuru, saopštila je kontrola misije u blizini Moskve.

• Atomski sat farao ide u svemir 2016.

23.07.2014 13:17 - N.N.

Ultraprecizan atomski sat farao, napravljen na način da u 300 miliona godina kasni samo jednu sekundu, isporučen je Evropskoj svemirskoj agenciji, a u Međunarodnu svemirsku stanicu (ISS), od zemlje udaljenu oko 400 km, biće poslan 2016, objavio je Nacionalni centar za svemirska istraživanja (Cnes).

• NASA garantuje da će pronaći vanzemaljski život

23.07.2014 13:08 - N.N.

Američka svemirska agencija NASA tvrdi kako će u idućih 20 godina pronaći vanzemaljski život, ali pretpostavlja kako će to biti izvan našeg Sunčanog sistema.

• Da li živimo u multiverzumu?

19.07.2014 18:07 - Agencije

TORONTO - Naš univerzum bi mogao da bude samo jedan u moru beskonačnog broja drugih univerzuma, tvrde naučnici koji se nadaju da će im novi eksperimenti pomoći da dokažu teoriju multiverzuma.

• Atomski sat Pharao ide u svemir 2016.

18.07.2014 10:41 - Fena

PARIZ - Ultraprecizan atomski sat Pharao, napravljen na način da u 300 miliona godina kasni samo jednu sekundu, isporučen je Evropskoj svemirskoj agenciji, a u Međunarodnu svemirsku postaju (ISS), od zemlje udaljenu oko 400 km, biće poslan 2016., objavio je Nacionalni centar za svemirska istraživanja (Cnes).

• Asteroid sa crnom piramidom leti prema Zemlji

14.07.2014 16:02 - N.N.

Kanadski satelit NEOSSat fotografisao je tajanstveni objekat na asteroidu 101955 (1999 RQ36).

• Lansirana prva raketa nosač »Angara«

09.07.2014 15:34 - N.N.

Sa kosmodroma Pleseck iz trećeg pokušaja lansirana je raketa nosač lake klase "Angara-1.2PP".

• Lansiran »Sojuz« sa sedam satelita

08.07.2014 19:40 - Srna

MOSKVA - Ruska raketa "Sojuz" sa sedam satelita lansirana je danas sa kosmodroma "Bajkonur" u Kazahstanu.

• NASA lansirala »lovca« na CO2

02.07.2014 15:45 - Agencije

LOS ANĐELES - Američka svemirska agencija (NASA) lansirala je danas svoj prvi satelit koji ima zadatak da u atmosferi mjeri koncentracije ugljen dioksida (CO2), gasa koji se smatra glavnim krivcem za stvaranje efekta staklene bašte i dovodi do globalnog zagrijavanja.

• NASA: Astronautima potrebno 12 tona hrane

30.06.2014 12:23 - Srna

PASADENA - Za prehranu šest astronauta tokom trogodišnje misije na Mars potrebno je oko 12 tona hrane - navodi NASA.

• NASA testirala leteći tanjir

29.06.2014 09:15 - Agencije

LOS ANÐELES - Američka svemirska agencija NASA lansirala je, s ostrva Kauai na Havajima, helijumski balon koji je nosio eksperimentalnu letjelicu sličnu letećem tanjiru, kako bi testirala tehnologiju koja bi se ubuduće koristila za slijetanje na Mars, saopštila je ta agencija.

• Lansiranje nove ruske rakete doživjelo neuspjeh

27.06.2014 20:03 - Agencije

MOSKVA - Prvo lansiranje nove svemirske ruske rakete, na čijem razvoju se radilo dvije decenije, danas je u posljednjem trenutku doživjelo neuspjeh.

• Otkriven dijamant veličine Zemlje u svemiru

25.06.2014 14:17 - N.N.

Astronomi su otkrili veoma hladnu i blijedu zvijezdu, veličine Zemlje.