Svemirske kapsule i sateliti blokirani u Kazahstanu

Beta - 28.05.2012 12:06
Svemirske kapsule i sateliti blokirani u Kazahstanu

MOSKV - Finansijski problemi između Rusije i Kazahstana ometaju polijetanje sedam letjelica u svemir, uključujući evropskih meteorološki satelit Metop-B, piše danas list Komersant.

Prema neimenovanom izvoru iz ruskog svemirskog sektora, Kazahstan, u kojem se od sovjetskog doba nalazi glavni ruski kosmodrom u Bajkonuru,

traži međuvladin sporazum. Tim dokumentom bi se odredila finansijska nadoknada od Rusije zbog pada ostataka raketa na kazahstansku teritoriju.

Pošto se dvije strane nisu dogovorile, Kazahstan ne dozvoljava korišćenje svoje teritorije, zbog čega ruska svemirska agencija Roskosmos mora da odloži sva planirana lansiranja.

"Iz tih razloga ne možemo da ispunimo svoje i međunarodne obaveze", kazao je Komersantu izvor iz ruske agencije.

Riječ je o slanju u svemir satelita Metop-B koje je bilo predviđeno za 23. maj, ruskih satelita Konopus-B i MKA-PN1, bjeloruskog BKA, kanadskog ADS-1B i njemačkog TET-1 (predviđeno za 7. jun) i ruskog Resurs-P, planiranog za avgust.

Rusija Kazahstanu godišnje plaća 115 miliona dolara za upotrebu kosmodroma Bajkonur, u okviru sporazuma sklopljenog do 2050. Iz te

baze polijeće većina ruskih raketa, uključujući kapsule sa ljudskom posadom koje putuju na Međunarodnu svemirsku stanicu.

Sukob je uslijedio nakon "crne (2011) godine" za Rusiju u svemirskom sektoru i pet neuspješnih lansiranja.

Posljednje od njih datira iz 23. decembra, kada je satelit za vojnu i civilnu komunikaciju pao u Sibir zbog kvara na raketi Sojuz.

• Svemirska braća (ni)su se već javila?

30.09.2014 12:13 - Srna

ČIKAGO - Naučnici uz pomoć nasavremenije tehnike tragaju za znakovima potencijalnog života u svemiru, a neki su uvjereni da su već pronađena planete na kojima ima inteligentnih bića.

• U dalekom svemiru otkrivene »molekule života«

29.09.2014 12:16 - N.N.

Naučnicu su u središtu naše galaksije otkrili složene molekule koje mogu učestvovati u hemijskim procesima u kakvima nastaje život.

• Nova posada stigla na orbitalnu stanicu

26.09.2014 09:59 - Srna

BAJKONUR - Posada ruskog svemirskog broda "sojuz TMA-14M" stigla je danas na Međunarodnu svemirsku stanicu /MSS/ poslije uspješnog spajanja sa orbitalnim objektom, saopštila je kontrola misije.

• Pronađena voda na planeti četiri puta većoj od Zemlje

25.09.2014 12:29 - AA

ANKARA - Naučnici su pronašli vodu na jednoj planeti veličine Neptuna, objavljeno je u magazinu "Nature".

• Potraga za »bosanskim meteoritom« u Hrvatskoj

24.09.2014 11:09 - Fena

ZAGREB - Stručnjaci još ne mogu odgovoriti je li plamteća kugla koja je prije sedam dana nadletjela bosansko-hercegovačko nebo pala negdje u Slavoniju, premda s terena dobijaju indicije da je metorit možda završio ondje.

• Indijska letjelica u Marsovoj orbiti

24.09.2014 10:32 - Srna

NJU DELHI - Indijski svemirski brod danas je uspješnio ušao u Marsovu orbitu, a premijer Narendra Modi pohvalio je ovaj "skoro nemogući" uspjeh, ostvaren u prvom pokušaju.

• Robotska letjelica u Marsovoj orbiti

22.09.2014 08:46 - Srna

KEJP KANAVERAL - Robotska letjelica američke Agencije za istraživanje svemira /NASA/ aktivirala je rakete za kočenje u Marsovoj orbiti, čime je okončala desetomjesečno putovanje do "crvene planete".

• MAVEN došao do Marsa, slijedi operacija kočenja

20.09.2014 22:53 - N.N.

Letjelica koja će istraživati kako je Mars ostao bez vode trebala bi se u nedjelju postaviti u orbitu oko te planete poslije desetomjesečnog putovanja.

• Finalni dokaz da je čovjek zaista sletio na Mjesec

20.09.2014 21:28 - N.N.

Uprkos svim dokazima, i dalje postoje ljudi na planeti koji vjeruju da je ona jedino nebesko tijelo po čijoj površini je čovjek hodao.

• Zbog nevremena odloženo lansiranje »Zmaja« ka MKS

20.09.2014 14:57 - Agencije

VAŠINGTON - Zbog loših vremenskih uslova danas je odloženo lansiranje američkog teretnog kosmičkog broda "Zmaj" (Dragon), kompanije "Space Exploration Technologies, SpaceX", saopštila je američka vazduhoplovna i svemirska agencija NASA.

• Astronomi pronašli veliku crnu rupu u svemiru

19.09.2014 11:02 - N.N.

Astronomi su pronašli veliku crnu rupu, onu najvećeg tipa, u centru galaksije M60-UCD1.

• NASA ne želi da zavisi od Rusije u sferi kosmosa

17.09.2014 14:44 - N.N.

Američka kosmička agencija NASA sklopila je ugovore sa kompanijama "Boeing" i "SpaceX" za gradnju brodova sa ljudskom posadom, koji bi trebalo krajem 2017. godina da dostave kosmonaute na Međunarodnu kosmičku stanicu.

• Odabrano mjesto na koje će sletjeti sonda Rozete

15.09.2014 17:48 - Agencije

BERLIN - Evropska svemirska agencija (ESA) je danas saopštila da je konačno odabrala mjesto na kom će biti izvedeno prvo ateriranje na jednu kometu, manevar koji predstavlja ključni element desetogodišnje misije sonde Rozeta.

• U narednih sto godina 400 sudara sa Zemljom

15.09.2014 09:59 - Srna

VAŠINGTON - U narednih stotinu godina Zemlja bi mogla da se 400 puta sudari sa drugim kosmičkim tijelima, uglavnom asteroidima - navode naučnici.

• Iznad BiH preletio veoma sjajan meteor bolid

13.09.2014 15:10 - Srna

SARAJEVO - Iznad BiH je preletio veoma sjajan meteor bolid koji su snimile kamere meteorske mreže, a postoji vjerovatnoća da je jedan njegov dio pao u blizini hrvatske granice.