Svemirske kapsule i sateliti blokirani u Kazahstanu

Beta - 28.05.2012 12:06
Svemirske kapsule i sateliti blokirani u Kazahstanu

MOSKV - Finansijski problemi između Rusije i Kazahstana ometaju polijetanje sedam letjelica u svemir, uključujući evropskih meteorološki satelit Metop-B, piše danas list Komersant.

Prema neimenovanom izvoru iz ruskog svemirskog sektora, Kazahstan, u kojem se od sovjetskog doba nalazi glavni ruski kosmodrom u Bajkonuru,

traži međuvladin sporazum. Tim dokumentom bi se odredila finansijska nadoknada od Rusije zbog pada ostataka raketa na kazahstansku teritoriju.

Pošto se dvije strane nisu dogovorile, Kazahstan ne dozvoljava korišćenje svoje teritorije, zbog čega ruska svemirska agencija Roskosmos mora da odloži sva planirana lansiranja.

"Iz tih razloga ne možemo da ispunimo svoje i međunarodne obaveze", kazao je Komersantu izvor iz ruske agencije.

Riječ je o slanju u svemir satelita Metop-B koje je bilo predviđeno za 23. maj, ruskih satelita Konopus-B i MKA-PN1, bjeloruskog BKA, kanadskog ADS-1B i njemačkog TET-1 (predviđeno za 7. jun) i ruskog Resurs-P, planiranog za avgust.

Rusija Kazahstanu godišnje plaća 115 miliona dolara za upotrebu kosmodroma Bajkonur, u okviru sporazuma sklopljenog do 2050. Iz te

baze polijeće većina ruskih raketa, uključujući kapsule sa ljudskom posadom koje putuju na Međunarodnu svemirsku stanicu.

Sukob je uslijedio nakon "crne (2011) godine" za Rusiju u svemirskom sektoru i pet neuspješnih lansiranja.

Posljednje od njih datira iz 23. decembra, kada je satelit za vojnu i civilnu komunikaciju pao u Sibir zbog kvara na raketi Sojuz.

• Otkriven najstariji solarni sistem u galaksiji

27.01.2015 19:52 - Agencije

LONDON - Međunarodni tim astronoma objelodanio je danas da je otkrio dosad najstariji poznati sunčev sistem u našoj galaksiji.

• U goste nam stiže asteroid 2004 BL86

26.01.2015 18:47 - Agencije

HJUSTON - Asteroid veličine planine sprema se da projuri pored Zemlje, najavili su danas astronomi, dodajući da je riječ o rijetkom preletu kakav se viđa jednom u deset godina.

• Kako funkcioniše svemirski toalet?

26.01.2015 11:20 - Agencije

BERLIN - Proteklog vikenda ruski kosmonauti na Međunarodnoj svemirskoj stanici imali su važan zadatak koji su sa uspjehom obavili. Popravili su toalet.

• Rozeta razotriva nevjerovatne tajne komete 67P

23.01.2015 16:37 - Agencije

PARIZ - Instrumenti evropske sonde Rozete ukazuju na neobične karakteristike komete 67P/Čurjumov-Gerasimenko, od milja nazvane Čuri, na koju je prošlog novembra spušten robot File.

• Još dvije planete u našem sunčevom sistemu?

19.01.2015 17:05 - Agencije

LONDON - Sunčev sistem ima još najmanje dvije planete koje čekaju da budu otkrivene, a nalaze se iza Plutonove orbite, tvrde španski i britanski astronomi.

• Internet na Marsu

19.01.2015 12:07 - Srna

VAŠINGTON - Izvršni direktor kompanije "Tesla" Elon Musk želi da uvede internet na Mars i procjenjuje da će to koštati deset milijardi dolara.

• Amerikanac i Rus obaraju rekord u svemiru

16.01.2015 19:12 - N.N.

Jedan američki i jedan ruski astsronaut provešće godinu dana na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS) u okviru studije o fiziološkim i psihološkim efektima dugog boravka u orbiti kao dio priprema za buduće misije za Mars.

• Kometa Lavdžoj vidljiva golim okom, vraća se za 8.000 godina

14.01.2015 17:42 - Agencije

PARIZ - Kometa C/2014 Q2 trenutno nam je u gostima i vidljiva je golim okom pod vedrim nebom, posebno ako se posmatra sa mjesta bez svjetlosnog zagađenja.

• NASA: Nije bilo curenja amonijaka

14.01.2015 15:30 - Srna

KEJP KANAVERAL - NASA je danas saopštila da nije bilo curenja amonijaka u Međunarodnoj svemirskoj stanici /MSS/.

• Toksično curenje na orbitalnoj stanici

14.01.2015 12:48 - Srna

MOSKVA - U američkom sektoru Međunarodne svemirske stanice /MSS/ dogodilo se curenje toksične supstance, zbog čega je taj dio objekta izolovan, prenijela je televizija "Raša tudej".

• Pronađena izgubljena sonda na Marsu?

13.01.2015 18:18 - N.N.

Naučnici se nadaju da su konačno pronašli sondu kojoj se prije 11 godina izgubio svaki trag na Crvenoj planeti.

• Kineski brod ušao u orbitu Mjeseca

13.01.2015 10:18 - Srna

PEKING - Kineski svemirski brod bez ljudske posade ušao je u orbitu Mjeseca, a jedna rotacija traje 127 minuta, prenijela je Sinhua.

• »Zmaj« uspješno lansiran u svemir

10.01.2015 19:54 - Agencije

Iz Kejp Kanaverala na Floridi danas je lansiran teretni kosmički brod “Dragon”, kompanije “Space X”, koji na Međunarodnu svemirsku stanicu (MSS) nosi zalihe i opremu za naučne eksperimente.

• Planeta »Kepler - 438b« daleko najsličniji Zemlji

09.01.2015 12:07 - Srna

PASADENA - Analizom podataka super - teleskopa "Kepler" pronađeno je osam planeta sa potencijalnim uslovima za život, a najpogodnija je udaljena 470 svjetlosnih godina od Zemlje.

• Meteor »zapalio« nebo nad Bukureštom

08.01.2015 18:45 - Agencije

BUKUREŠT - Jedan meteor ušao je u Zemljinu atmosferu i tom prilikom osvijetlio nebo nad Bukureštom.