Okolina

NASA: Zemlja zadržava alarmantnu količinu toplote

Foto: S. Hermann & F. Richter/Pixabay | NASA: Zemlja zadržava alarmantnu količinu toplote

Zemljina "energetska neravnoteža" udvostručila se od 2005. godine zbog zadržavanja neviđene količine toplote, i veoma je alarmantno, saopštila je NASA.

Pojam "Energetska neravnoteža" odnosi se na razliku između toga koliko Zemljine atmosfere i površine apsorbuje Sunečevu energiju u poređenju sa koliko "termalnog infracrvenog zračenja" odbija nazad u svemir, piše Gardijan.

Naučnici su utvrdili da postoji energetska neravnoteža, upoređivanjem podataka satelitskih senzora - koji prate koliko energije ulazi i izlazi iz Zemljinog sistema - i podataka okeanskih plovaka.

Ovaj sistem prikupljanja podataka, koji se prošire širom svijeta, omogućava "tačnu procjenu brzine zagrijavanja svjetskih okeana".

Budući da oko 90 odsto viška energije ide u okean zbog neravnoteže, podaci satelitskih senzora trebalo bi da odgovaraju promjenama temperature u okeanima.

"Dva vrlo nezavisna načina kojima se mogu sagledati promjene u energetskom disbalansu Zemlje su zaista u dobrom sporazumu i oba nam pokazuju ovaj fenomen koji nije samo instrumentalni artefakt", rekao je Norman Loeb, vodeći autor studije.

Povećanje emisije gasova staklene bašte zadržavaju toplotu u Zemljinoj atmosferi, zadržavajući zračenje koje bi se inače preselilo u svemir. Ovo zagrijevanje podstiče i druge promjene, uključujući otapanje leda i snijega.

Povećanje vodene pare i promjene oblaka mogu dodatno pogoršati ovo zagrijavanje, rekla je NASA.

Studija je otkrila da je ovo udvostručavanje rezultat djelimično povećanja gasova staklene bašte i vodene pare, kao i smanjenja oblaka i leda.

Istraživači su takođe rekli da je "prirodni" pomak u Tihom okeanu iz hladne u toplu fazu vjerovatno imao značajnu ulogu u pojačavanju ove energetske ravnoteže.

Loeb kaže da je vjerovatno u pitanju kombinacija antropogenog forsiranja i unutrašnje promjenljivosti , i da tokom ovog perioda oboje uzrokuju zagrijavanje što dovodi do prilično velike promjene u energetskom disbalansu Zemlje.

"Nije moguće sa sigurnošću predvidjeti kako bi mogle izgledati naredne decenije za ravnotežu energetskog budžeta Zemlje", dodao je Loeb.

Studija je utvrdila da, ukoliko se stopa usvajanja toplote ne uspori, treba očekivati veće promjene klime.