Okolina

Tragovi bombe iz nuklearnih testova na dnu okeana

Foto: N.N. | Tragovi bombe iz nuklearnih testova na dnu okeana

Životinje koje žive u najdubljim dijelovima okeana u sebi nose radioaktivni ugljenik, zaostavštinu nuklearnih testova sprovedenih tokom hladnog rata. Naučnici su skoro pronašli povišene nivoe radioaktivnog ugljenika u amfipodama, stvorenjima nalik škampima, koji žive i do 11 kilometara ispod površine vode.

U tim tamnim dubinama, gdje je pritisak visok, amfipode traže organski materijal koji potone sa površine. Jedući ostatke životinja koje su bile izložene radioaktivnosti hladnog rata i nuklearnih testova, tijela amfipoda su sada napunjena ugljenikom, odnosno izotopom 14, poznatim i kao "bomba ugljenik".

Naučnici su u novoj studiji napisali da je ovo prvi dokaz o povišenom nivou radioaktivnog ugljenika na dnu okeana.  Kada su globalni giganti detonirali svoje bombe pedesetih i šezdesetih godina, eksplozije su poslale neutrone u atmosferu. Tamo, neutralne čestice su reagovale sa natrijumom i ugljenikom i stvorile ugljenikov izotop 14, koji se zatim vratio u okean, a nakon toga ga je absorbirao morski svijet. Nešto izotopa 14 se prirodnim putem pojavljuje u atmosferi, ali tokom šezdesetih godina, atmosferski radioaktivni ugljenik je bio na nivou skoro dva puta višem od onog koji je bio prisutan prije nuklearnih testiranja. Ti nivoi nisu počeli padati dok testiranja nisu bila prekinuta. Ubrzo nakon prvih nuklearnih eksplozija povišene količine izotopa 14 su se pojavljivale u tijelima životinja u okeanu u blizini površine. Za novu studiju, naučnici su otišli dublje, istražujući amfipode skupljene na tri lokacije u zapadnom Pacifiku.