U atmosferi Jupiterovog mjeseca nađena vodena para, na jednoj strani

Foto: flflflflfl/Pixabay | U atmosferi Jupiterovog mjeseca nađena vodena para, samo na jednoj strani

Naučnici su nedavno putem posmatranja svemirskim teleskopom Hubble u atmosferi Ganimeda, jednog od Jupiterovih mjeseca, otkrili vodenu paru.

A zatim su, koristeći se istom tehnikom, prilikom analize arhivskih snimaka i podataka ustanovili da je vodena para prisutna i u atmosferi Jupiterovog ledenog mjeseca Evrope, ali samo na jednoj njegovoj strani, odnosno polulopti.

Evropa, jedan od 79 Jupiterovih mjeseca, šesti je najbliži satelit Jupiteru i šesti po veličini u Sunčevom sistemu. Radi se o ledenom svemirskom tijelu koje je veće od patuljaste planete Pluton.

Površina ovog mjeseca puna je ožiljaka i pukotina, a prosječna temperatura na njegovoj površini iznosi -170°C. Ali naučnici smatraju da Evrope ispod svoje ledene površine skriva ogroman okean u kojem bi možda moglo biti i vanzemaljskog života. Sada su astronomi prvi put otkrili dokaze o postojanju stabilne vodene pare u atmosferi Evrope, piše ESA.

Vodena para na jednoj polulopti

Astronomi su pronašli vodenu paru u rijetkoj atmosferi Evrope na onoj strani polutke koja je suprotna njegovom smjeru kretanja. Naime, Evropa je plimno zaključana, što znači da joj je, kao i našem Mjesecu, jedna njena strana uvijek okrenuta prema matičnoj planeti.

"Otkriće vodene pare na Ganimedu i na jednoj strani Evrope poboljšaće naše razumijevanje atmosfere ledenih mjeseca. Iznenađuje da u atmosferi Evrope postoji stabilna količina H2O s obzirom na tako niske temperature na površini", rekao je astronom Lorenz Roth sa Kraljevskog tehnološkog instituta KTH u Stokholmu.

Stabilna prisutnost H2O

Roth je analizirao arhivske podatke posmatranja Evrope od 1999, 2012, 2014. i 2015. godine dok je mjesec bio na različitim položajima u svojoj orbiti. Na taj način je mogao odrediti količinu kiseonika (molekula vode se sastoji od atoma, vodonika i kiseonika) u atmosferi Evrope te zatim na osnovu jačine emisija na različitim talasnim dužinama ustanoviti i prisutnost vodene pare.

Naučnici su i ranije zabilježili vodenu paru na ovom mjesecu, ali je ona bila povezana s mlazovima vode koji izbijaju kroz led; slično gejzirima na Zemlji - s tim da su na ovom udaljenom mjesecu oni visoki više od 100 kilometara.

Novi rezultati, međutim, pokazuju da se u opažanjima od 1999. do 2015. nalaze slične količine vodene pare raspoređene na većem području. To ukazuje na dugoročnu prisutnost atmosfere s vodenom parom na jednoj strani polutke. Na onoj strani Evrope koja je uvijek okrenuta prema Jupiteru nisu pronađeni dokazi o prisutnosti vodene pare.

(Index.hr)