NASA otkrila kiseonik u atmosferi Marsa

Atomi kiseonika detektovani su u atmosferi Marsa zahvaljujući pokretnoj NASA opservatoriji poznatoj kao SOFIA.

Otkriće da mezosfera, to jest viši slojevi atmosfere Crvene planete sadrže atome kiseonika je revolucionarno, ocjenjuju stručnjaci. Riječ je o potencijalnom novom mjestu za život ljudi.

Prema riječima Pamele Markum, članice tima Nasine pokretne opservatorije SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), mjerenje količine kiseonika u atmosferi Marsa je neopisivo teško.

"Da bi posmatrali infracrvene zrake, istraživači moraju da budu iznad većeg dijela Zemljine atmosfere, kao i da imaju opremu visoke osjetljivosti, u ovom slučaju spetktometar. SOFIA je to omogućila", objasnila je Markumova.

Istovremeno, kompanija ALTEC (Aerospace Logistic Technology Engineering Company) iz Torina, čiji su osnivači Italijanska agencija za istraživanje svemira i privatna firma "Thales Alenia Space", zadužena je za izgradnju operativnog kontrolnog centra za tehničku podršku prvoj evropskoj misiji za istraživanje Marsa.

Direktor za operacije ALTEC-a Armando Kampolini je grupi novinara iz Srbije, koji su posjetili tu kompaniju, rekao da je istraživanje Marsa veoma važno za pravilno razumijevanje evolucije Zemlje, s obzirom na sličnosti dvije planete.

"U okviru evropske misije za istraživanje Marsa, na tu planetu će biti poslata kapsula sa uređajem (rover) za prikupljanje podataka o tlu i atmosferi na Marsu", objasnio je Kampolini i napomenuo da će ALTEC imati zadatak da te podatke analizira u svom operativnom centru u Torinu.

Kampolini je naveo da se istraživanje provodi u saradnji sa Rusima, koji su zaduženi za slanje kapsule na Mars, dok će samu kapsulu i rover izgraditi "Erbas" i Velika Britanija.

"Ukupni troškovi čitave misije iznosiće milijardu dolara, a rover koji će biti poslat na Mars radi prikupljanja podataka imaće mogućnost sakupljanja uzoraka i na dva metra dubine, što dosadašnja istraživanja nisu mogla", istakao je Kampolini.

U kompaniji ALTEC se nadaju da bi istraživanja na dubini od dva metra mogla da daju odgovor i na pitanje da li na Marsu ima oblika života.

Očekuje se da kapsula u kojoj će biti uređaj za prikupljanje podataka bude poslata na Mars do 2020. godine. U međuvremenu se provode detaljne pripreme za tu misiju, a jedna od proba će biti izvršena u oktobru ove godine.

Kompanija ALTEC sarađuje i pruža tehničku podršku i Međunarodnoj svemirskoj stanici. Sarađuje i sa Američkom agencijom za istraživanje svemira.

Stručni tim kompanije ALTEC-a čine matematičari, fizičari i inžinjeri. Sjedište firme je u Torinu.