Naučnici: Paukov protein pomaže i osam časova nakon moždanog udara

SIDNEJ - Naučnici su otkrili lijek koji bi mogao efikasno da spriječi posljedice moždanog udara - riječ je o proteinu "Xi1a", koji je sastavni dio otrova australijskog pauka dupljaša (Hadronyche infensa).

Istraživanja na pacovima pokazala su da protein može vrlo efikasno da zaštiti organizam od posljedica moždanog udara, čak i ako se primijeni satima nakon udara.

Sredstvo još nije testirano na ljudima, ali stručnjaci smatraju da bi trebalo da djeluje na isti način.

"Vjerujemo da smo po prvi put pronašli način za minimalizovanje posljedica oštećenja mozga nakon moždanog udara", ističe Glen King sa Univerziteta Kvinslend u Australiji.

On pojašnjava da "protein `Hi1a` blokira kanale za prepoznavanje kiseline u mozgu, koji su ključni pokretači oštećenja mozga nakon udara".

U većini moždanih udara, takozvanih ishemijskih udara, prekida se dotok krvi u određni dio mozga. Najčešći uzrok je neki krvni ugrušak koji je nastao lokalno ili negdje drugdje u tijelu.

Tijelo reaguje na udar tako da razgrađuje glukozu kako bi kompenzovalo manjak kiseonika. Ali, u ovom procesu stvara se kiselina koja razara ćelije mozga.

Nova studija, predstavljena u časopisu "PNAS", pokazala je da protein "Hi1a" zaustavlja razoran proces tako što blokira sposobnost ćelija da prepoznaju nakupljanje kiseline, čime sprečava odumiranje neurona.

Protein "Hi1a" otkriven je slučajno dok su naučnici proučavali DNK pauka.

Istraživanja na pacovima utvrdila su da je jedna doza "Hi1a", ubrizgana dva časa nakon udara, smanjila oštećenja mozga za čak 80 odsto.

Ista doza bila je vrlo efikasna i nakon osam sati, smanjila je oštećenja za oko 65 odsto.

Klinička istraživanja na ljudima trebalo bi da počnu u sljedeće dvije godine.

Prema zvaničnim podacima, 6,7 miliona ljudi svake godine umire od moždanog udara, prenose naučni portali.