Okolina

U delti Amazona otkriven veliki koralni greben

Grupa južnoameričkih i američkih naučnika otkrila je ogroman, 10.000 kilometara kvadratnih velik greben na delti Amazona.

Najveća rijeka na planeti, sa petinom ukupne količine vode koja teče rijekama, jedan je od najvećih ekosistema na svijetu, a istraživači su sada otkrili još jedan skriveni dragulj. Novootkriveni greben dugačak 1.000 kilometara sastavljen od sunđera, korala i algi. Ovo otkriće je objavljeno je u časopisu Science.

Patrisija Jager, profesorka okeanografije i klimatskih promjena na Univerzitetu Džordžija, u početku u tim predjelima nije ni tragala za grebenom.

Ipak, njen brazilski kolega, Rodrigo Moura, zamolio je da iskoristi njen istraživački brod za potragu za grebenom, za koji je vjerovao da bi mogao da se nalazi u regionu.

„Malo sam se nasmijala kada mi je Rodrigo prišao i rekao da potražimo grebene. Mračno je, muljevito. To je Amazon! Ali onda mi je izvukao izveštaj iz 1977. godine u kom se navodi da je nekoliko istraživača uhvatilo neke vrste riba koje ukazuju na prisustvo grebena“, priseća se Jagerova.

Međutim, baš ta muljevitost ukazuje na velike količine sedimenata i materijala koje Amazon izbacuje i gomila, što čini idealnu osnovu za razvoj sunđera i algi.

„Još nekoliko sličnih grebena pronađeno je proteklih godina. Ipak, ovaj je najveći i nismo potpuno sigurni koje je vrste ovaj greben. Specijalni sistem se formirao ovde“, ističe Fabijano Tompson, okeanograf sa Univerziteta Brazil.

Novi greben je najsjeverniji od do sada pronađenih u Brazilu, koji je bio poznat po hiljadama kilometara manjih grebena. Neke od pronađenih vrsta života sugerišu da bi džinovski novootkriveni greben mogao da funkcioniše kao most između brazilskih i karipskih grebenskih sistema.

Ovi izdržljivi grebeni sve su više, zbog klimatskih promjena, važniji, jer njihovo postojanje otkriva kako bi takvi biosistemi mogli da prežive okrutnije uslove.

„Pošto su tropski koralni grebeni u apsolutnom povlačenju (nalazimo se usred trećeg globalnog događaja izbjeljivanja), razumjevanje ovakvih ekosistema poput ovog u Amazonu biće izuzetno važno kako bi odredili koji organizmi mogu da tolerišu i prežive okrutnije uslove za život“, objašnjava Rebeka Olbrajt, okeanograf i koralni istraživač sa Karnegijevog instituta za nauku.

Topliji okeani širom svijeta izuzetno su teško pogodili koralne grebene ove godine, a 93 odsto površine Velikog koralnog grebena pretrpjelo je izbjeljivanje.

Ipak, ni amazonskom grebenu ne cvjetaju ruže. Naravno, opet su ljudi problem. Tokom protekle decenije, brazilska vlada prodala je 80 parcela morskog dna kompanijama za eksploataciju nafte i gasa. Na dvadeset parcela proizvodnja je već počela.

Naučnici smatraju da bi povećana eksploatacija mogla drastično da promijeni uslove u okolini i izazove odumiranje amazonskih grebena.