Asteroidi na meti rudara plemenitih metala

Agencije - 29.04.2012 00:07 Video
Asteroidi na meti rudara plemenitih metala

Asteroidi su više od stjenovitih gromada koje lebde u svemiru. Oni su i gromade koje potencijalno sadrže tone i tone korisnih ruda i minerala.

Kompanija nazvana Planetari risorsis (Planetary Resources – planetarni resursi) koja je od osnivanja prije tri godine (2009) pa sve do sada bila gotovo neprimetna, oglasila se prvi put početkom ove nedjelje i objavila planove u kojima navodi da će pomoću svemirskih letjelica bez posade početi da kopa po asteroidima.

U internetskom video prenosu emitovanom uživo u utorak, kompanija je iznijela detalje svojih planova da kroz nekoliko godina najprije lansira teleskope pomoću kojih će izabrati potencijalne rudnike minerala koji plutaju po svemiru i pogodni su za daljinsko rudarenje.

Ovo možda zvuči kao nešto dostižno u dalekoj budućnosti, poput kolonije na Mjesecu, ali projekat je već dobio podršku nekoliko investitora visokog profila, među kojima su suosnivač Googlea, Larry Page i njegov dugogodišnji direktor Eric Schmidt, kao i filmski režiser James Kameron.

Pitate se zašto?

Bavljenje rudarstvom u svemiru moglo bi da se pretvori u još jedan izvor platinskih metala (rutenijuma, rodijuma, paladijuma, osmijuma, iridijuma i platine), važnih materijala koji se koriste u računarima, elektronici i automobilima. Ti se metali mogu naći i na Zemlji, ali ova kompanija tvrdi da se u pomenutim svemirskim gromadama mogu naći znatno lakše i u znatno većim koncentracijama nego u zemljinoj kori.

Kao i bilo šta drugo što uključuje putovanje u svemir i za ovaj poduhvat će biti potrebno da se prevladaju mnoge prepreke prije nego što stvarno započnu iskopavanja na asteroidima. Kao prvo, kompanija će u narednih godinu i po do dvije (eventualno krajem 2013) lansirati svoj istraživački satelit (zapravo teleskop) serije Arkid 100 ( Arkyd-100 Series). On će kružiti oko Zemlje i među 9000 poznatih asteroida u blizini naše planete izabrati potencijalne mete za eksploataciju.

Poslije ove faze, koja će trajati nekoliko godina, Planetari risorsis će započeti konkretna istraživanja pomoću rojeva letjelica serije Arkid 300 koje će kružiti oko izabranih asteroida i utvrđivati čega tačno ima u njima, ali zbog prevelikog broja promjenljivih ne može da saopšti kada bi ova faza tačno počela. Zatim bi uslijedili sateliti koji bi vršili iskopavanja.

Projekat bi pored obezbjeđivanja zemaljske populacije „održivim izvorom plemenitih metala“, mogao da pomogne i buduća dublja istraživanja svemira, jer bi lokacije na kojima se vrše iskopavanja mogle da se upotrebe kao stanice za snabdijevanje vodom i dopunjavanje gorivom.

„Pristup asteroidu bogatom vodom uveliko bi olakšao istraživanje sunčevog sistema u velikim razmjerama“, izjavio je Eric Anderson, jedan od osnivača ove kompanije sa sjedištem u Belviju u okolini Seattlea. „Pored toga što bi služila za održavanje života voda bi se mogla razlagati na kiseonik i vodonik koji bi se koristili za disanje i kao raketno gorivo.“

Anderson je zajedno s Peterom Dijamandisom, drugim suosnivačem, započeo pionirski posao slanja turista milionera u svemir, a njih dvojica sada žele da kopaju po asteroidima jer smatraju da bi se iskopana prirodna bogatsva čija bi godišnja vrijednost iznosila više milijardi dolara mogla uspješno iskoristiti da se pojača zemaljska industrija.

„Na Zemlji se već osjeća smanjivanje raspoloživih resursa, a na ovaj način ćemo nestašicu pretvoriti u obilje“, smatra Dijamandis koji je i na čelu fondacije Eks prajz (X Prize Foundation). „To je moguće i veoma je teško, ali su ekonomski dobici i koristi za čovječanstvo ogromni.“

Kompanija ocjenjuje da bi jedan asteroid od 500 metara mogao sadržati platinske metale u količini jednakoj svim do sada iskopanim količinama na Zemlji. Anderson smatra da bi dobro izabran asteroid od 80 metara sadržao materijal čija je vrijednost veća od 100 milijardi dolara.

„Asteroide bismo mogli da koristimo za rast blagostanja u budućnosti“, rekao je Anderson, koji je zajedno s Dijamandisom devedestih godina prošlog vijeka osnovao kompaniju Spejs advenčers (Space Adventures). Ta kompanija je nekolicini milionera organizovala boravak na međunarodnoj svemirskoj stanici do koje su putovali ruskim letjelicama serije Sojuz (Soюz).

Savjetnik Planetari risorsa i bivši Nasin astronaut Tom Jones, rekao je da komercijalni poduhvati poput ovog mogu da postignu ono što vlade ne mogu: da naprave više jednostavnih i relativno jeftinih svemirskih letjelica, prihvatajući rizik da će neke izgubiti, i proizvode ih bržim tempom.

Posebno je naglasio potencijalnu korist vađenja vode, jer donošenje jednog litra vode na međunarodnu svemirsku stanicu košta 20.000 dolara.

„Vjerujem da pored te svemirske stanice, nećemo moći da budemo stalno prisutni u svemiru ukoliko ne smanjimo troškove sistema neophodnih za održavanje života“, rekao je Jones. „Ti materijali ne samo što će omogućiti da to bude znatno jeftinije, već će donositi i bogatstvo koje će moći da se koristi za dalja istraživanja sunčevog sistema.“

Anderson je rekao i da su investitori svjesni da ova kompanija može da propadne, ali ipak vjeruju da vrijedi pokušati.

Svemirski teleskopi Arkid 100 donijeće i dodatnu korist, poručio je vodeći inženjer kompanije i nekadašnji rukovodilac Nasine misije na Mars, Chris Levicki. Naime, satelitima bi mogle da pristupe i škole, što bi ove nekada rijetke alatke približilo potpuno novoj publici.

Kompanija planira da ostane relativno mala. Trenutno u njoj rade 24 inženjera i mada namjerava da zaposli još ljudi, to sigurno neće biti stotine, rekao je Anderson. Kad počnu iskopavanja očekuje se da će to raditi roboti, jer bi ljudi u svemiru samo povećali troškove. „Možda će za neke ekspedicije biti potrebno prisustvo ljudi, ali nastojaćemo da ih izbjegnemo, jer je to bolje s poslovnog stanovišta.“

I dok se ova kompanija fokusira na asteroide, jedna druga smatra da rudarstvom treba da se bavimo na Mjesecu. Naime, istog dana, u utorak, kompanija Mun ekspres (Moon Express) iz Mauntin Vjua u Kaliforniji, objavila je da je u svoj savjetodavni odbor uključila pet vodećih „lunarnih“ naučnika, jer planira da iskopava vrijedne metale na Mjesecu. U toj kompaniji smatraju da su asteroidi godinama pogađali Mjesec i na taj način nataložili po njegovoj površni vrijedne metale koje nose u sebi.

Njen vodeći naučnik Allan Stern je u objavljenom saopštenju naveo da u uzorcima koje je donijela misija Apolo (Apollo) a i u mjesečevim meteoritima, postoje značajni tragovi platinskih metala, kao i da su lokalizovali mjesta na kojima mogu da isprobaju tehnike iskopavanja. Po njegovom mišljenju, prisustvo vode i platinskih metala na Mjesecu debelo prevazilazi argumentaciju da su asteroidi energetski dostupniji. Mun ekspres zato planira da pošalje robote koji će istražiti pogodna mjesta za otvaranje rudnika na Mjesecu.

• U goste nam stiže asteroid 2004 BL86

26.01.2015 18:47 - Agencije

HJUSTON - Asteroid veličine planine sprema se da projuri pored Zemlje, najavili su danas astronomi, dodajući da je riječ o rijetkom preletu kakav se viđa jednom u deset godina.

• Kako funkcioniše svemirski toalet?

26.01.2015 11:20 - Agencije

BERLIN - Proteklog vikenda ruski kosmonauti na Međunarodnoj svemirskoj stanici imali su važan zadatak koji su sa uspjehom obavili. Popravili su toalet.

• Rozeta razotriva nevjerovatne tajne komete 67P

23.01.2015 16:37 - Agencije

PARIZ - Instrumenti evropske sonde Rozete ukazuju na neobične karakteristike komete 67P/Čurjumov-Gerasimenko, od milja nazvane Čuri, na koju je prošlog novembra spušten robot File.

• Još dvije planete u našem sunčevom sistemu?

19.01.2015 17:05 - Agencije

LONDON - Sunčev sistem ima još najmanje dvije planete koje čekaju da budu otkrivene, a nalaze se iza Plutonove orbite, tvrde španski i britanski astronomi.

• Internet na Marsu

19.01.2015 12:07 - Srna

VAŠINGTON - Izvršni direktor kompanije "Tesla" Elon Musk želi da uvede internet na Mars i procjenjuje da će to koštati deset milijardi dolara.

• Amerikanac i Rus obaraju rekord u svemiru

16.01.2015 19:12 - N.N.

Jedan američki i jedan ruski astsronaut provešće godinu dana na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS) u okviru studije o fiziološkim i psihološkim efektima dugog boravka u orbiti kao dio priprema za buduće misije za Mars.

• Kometa Lavdžoj vidljiva golim okom, vraća se za 8.000 godina

14.01.2015 17:42 - Agencije

PARIZ - Kometa C/2014 Q2 trenutno nam je u gostima i vidljiva je golim okom pod vedrim nebom, posebno ako se posmatra sa mjesta bez svjetlosnog zagađenja.

• NASA: Nije bilo curenja amonijaka

14.01.2015 15:30 - Srna

KEJP KANAVERAL - NASA je danas saopštila da nije bilo curenja amonijaka u Međunarodnoj svemirskoj stanici /MSS/.

• Toksično curenje na orbitalnoj stanici

14.01.2015 12:48 - Srna

MOSKVA - U američkom sektoru Međunarodne svemirske stanice /MSS/ dogodilo se curenje toksične supstance, zbog čega je taj dio objekta izolovan, prenijela je televizija "Raša tudej".

• Pronađena izgubljena sonda na Marsu?

13.01.2015 18:18 - N.N.

Naučnici se nadaju da su konačno pronašli sondu kojoj se prije 11 godina izgubio svaki trag na Crvenoj planeti.

• Kineski brod ušao u orbitu Mjeseca

13.01.2015 10:18 - Srna

PEKING - Kineski svemirski brod bez ljudske posade ušao je u orbitu Mjeseca, a jedna rotacija traje 127 minuta, prenijela je Sinhua.

• »Zmaj« uspješno lansiran u svemir

10.01.2015 19:54 - Agencije

Iz Kejp Kanaverala na Floridi danas je lansiran teretni kosmički brod “Dragon”, kompanije “Space X”, koji na Međunarodnu svemirsku stanicu (MSS) nosi zalihe i opremu za naučne eksperimente.

• Planeta »Kepler - 438b« daleko najsličniji Zemlji

09.01.2015 12:07 - Srna

PASADENA - Analizom podataka super - teleskopa "Kepler" pronađeno je osam planeta sa potencijalnim uslovima za život, a najpogodnija je udaljena 470 svjetlosnih godina od Zemlje.

• Meteor »zapalio« nebo nad Bukureštom

08.01.2015 18:45 - Agencije

BUKUREŠT - Jedan meteor ušao je u Zemljinu atmosferu i tom prilikom osvijetlio nebo nad Bukureštom.

• Asteroid prečnika jedan kilometar prolazi kraj Zemlje 26. januara

07.01.2015 13:48 - N.N

Potencijalno opasan asteroid, najmanje 20 puta veći od čelabjinskog meteora, prići će našoj planeti 26. januara.