Asteroidi na meti rudara plemenitih metala

Agencije - 29.04.2012 00:07 Video

Asteroidi su više od stjenovitih gromada koje lebde u svemiru. Oni su i gromade koje potencijalno sadrže tone i tone korisnih ruda i minerala.

Kompanija nazvana Planetari risorsis (Planetary Resources – planetarni resursi) koja je od osnivanja prije tri godine (2009) pa sve do sada bila gotovo neprimetna, oglasila se prvi put početkom ove nedjelje i objavila planove u kojima navodi da će pomoću svemirskih letjelica bez posade početi da kopa po asteroidima.

U internetskom video prenosu emitovanom uživo u utorak, kompanija je iznijela detalje svojih planova da kroz nekoliko godina najprije lansira teleskope pomoću kojih će izabrati potencijalne rudnike minerala koji plutaju po svemiru i pogodni su za daljinsko rudarenje.

Ovo možda zvuči kao nešto dostižno u dalekoj budućnosti, poput kolonije na Mjesecu, ali projekat je već dobio podršku nekoliko investitora visokog profila, među kojima su suosnivač Googlea, Larry Page i njegov dugogodišnji direktor Eric Schmidt, kao i filmski režiser James Kameron.

Pitate se zašto?

Bavljenje rudarstvom u svemiru moglo bi da se pretvori u još jedan izvor platinskih metala (rutenijuma, rodijuma, paladijuma, osmijuma, iridijuma i platine), važnih materijala koji se koriste u računarima, elektronici i automobilima. Ti se metali mogu naći i na Zemlji, ali ova kompanija tvrdi da se u pomenutim svemirskim gromadama mogu naći znatno lakše i u znatno većim koncentracijama nego u zemljinoj kori.

Kao i bilo šta drugo što uključuje putovanje u svemir i za ovaj poduhvat će biti potrebno da se prevladaju mnoge prepreke prije nego što stvarno započnu iskopavanja na asteroidima. Kao prvo, kompanija će u narednih godinu i po do dvije (eventualno krajem 2013) lansirati svoj istraživački satelit (zapravo teleskop) serije Arkid 100 ( Arkyd-100 Series). On će kružiti oko Zemlje i među 9000 poznatih asteroida u blizini naše planete izabrati potencijalne mete za eksploataciju.

Poslije ove faze, koja će trajati nekoliko godina, Planetari risorsis će započeti konkretna istraživanja pomoću rojeva letjelica serije Arkid 300 koje će kružiti oko izabranih asteroida i utvrđivati čega tačno ima u njima, ali zbog prevelikog broja promjenljivih ne može da saopšti kada bi ova faza tačno počela. Zatim bi uslijedili sateliti koji bi vršili iskopavanja.

Projekat bi pored obezbjeđivanja zemaljske populacije „održivim izvorom plemenitih metala“, mogao da pomogne i buduća dublja istraživanja svemira, jer bi lokacije na kojima se vrše iskopavanja mogle da se upotrebe kao stanice za snabdijevanje vodom i dopunjavanje gorivom.

„Pristup asteroidu bogatom vodom uveliko bi olakšao istraživanje sunčevog sistema u velikim razmjerama“, izjavio je Eric Anderson, jedan od osnivača ove kompanije sa sjedištem u Belviju u okolini Seattlea. „Pored toga što bi služila za održavanje života voda bi se mogla razlagati na kiseonik i vodonik koji bi se koristili za disanje i kao raketno gorivo.“

Anderson je zajedno s Peterom Dijamandisom, drugim suosnivačem, započeo pionirski posao slanja turista milionera u svemir, a njih dvojica sada žele da kopaju po asteroidima jer smatraju da bi se iskopana prirodna bogatsva čija bi godišnja vrijednost iznosila više milijardi dolara mogla uspješno iskoristiti da se pojača zemaljska industrija.

„Na Zemlji se već osjeća smanjivanje raspoloživih resursa, a na ovaj način ćemo nestašicu pretvoriti u obilje“, smatra Dijamandis koji je i na čelu fondacije Eks prajz (X Prize Foundation). „To je moguće i veoma je teško, ali su ekonomski dobici i koristi za čovječanstvo ogromni.“

Kompanija ocjenjuje da bi jedan asteroid od 500 metara mogao sadržati platinske metale u količini jednakoj svim do sada iskopanim količinama na Zemlji. Anderson smatra da bi dobro izabran asteroid od 80 metara sadržao materijal čija je vrijednost veća od 100 milijardi dolara.

„Asteroide bismo mogli da koristimo za rast blagostanja u budućnosti“, rekao je Anderson, koji je zajedno s Dijamandisom devedestih godina prošlog vijeka osnovao kompaniju Spejs advenčers (Space Adventures). Ta kompanija je nekolicini milionera organizovala boravak na međunarodnoj svemirskoj stanici do koje su putovali ruskim letjelicama serije Sojuz (Soюz).

Savjetnik Planetari risorsa i bivši Nasin astronaut Tom Jones, rekao je da komercijalni poduhvati poput ovog mogu da postignu ono što vlade ne mogu: da naprave više jednostavnih i relativno jeftinih svemirskih letjelica, prihvatajući rizik da će neke izgubiti, i proizvode ih bržim tempom.

Posebno je naglasio potencijalnu korist vađenja vode, jer donošenje jednog litra vode na međunarodnu svemirsku stanicu košta 20.000 dolara.

„Vjerujem da pored te svemirske stanice, nećemo moći da budemo stalno prisutni u svemiru ukoliko ne smanjimo troškove sistema neophodnih za održavanje života“, rekao je Jones. „Ti materijali ne samo što će omogućiti da to bude znatno jeftinije, već će donositi i bogatstvo koje će moći da se koristi za dalja istraživanja sunčevog sistema.“

Anderson je rekao i da su investitori svjesni da ova kompanija može da propadne, ali ipak vjeruju da vrijedi pokušati.

Svemirski teleskopi Arkid 100 donijeće i dodatnu korist, poručio je vodeći inženjer kompanije i nekadašnji rukovodilac Nasine misije na Mars, Chris Levicki. Naime, satelitima bi mogle da pristupe i škole, što bi ove nekada rijetke alatke približilo potpuno novoj publici.

Kompanija planira da ostane relativno mala. Trenutno u njoj rade 24 inženjera i mada namjerava da zaposli još ljudi, to sigurno neće biti stotine, rekao je Anderson. Kad počnu iskopavanja očekuje se da će to raditi roboti, jer bi ljudi u svemiru samo povećali troškove. „Možda će za neke ekspedicije biti potrebno prisustvo ljudi, ali nastojaćemo da ih izbjegnemo, jer je to bolje s poslovnog stanovišta.“

I dok se ova kompanija fokusira na asteroide, jedna druga smatra da rudarstvom treba da se bavimo na Mjesecu. Naime, istog dana, u utorak, kompanija Mun ekspres (Moon Express) iz Mauntin Vjua u Kaliforniji, objavila je da je u svoj savjetodavni odbor uključila pet vodećih „lunarnih“ naučnika, jer planira da iskopava vrijedne metale na Mjesecu. U toj kompaniji smatraju da su asteroidi godinama pogađali Mjesec i na taj način nataložili po njegovoj površni vrijedne metale koje nose u sebi.

Njen vodeći naučnik Allan Stern je u objavljenom saopštenju naveo da u uzorcima koje je donijela misija Apolo (Apollo) a i u mjesečevim meteoritima, postoje značajni tragovi platinskih metala, kao i da su lokalizovali mjesta na kojima mogu da isprobaju tehnike iskopavanja. Po njegovom mišljenju, prisustvo vode i platinskih metala na Mjesecu debelo prevazilazi argumentaciju da su asteroidi energetski dostupniji. Mun ekspres zato planira da pošalje robote koji će istražiti pogodna mjesta za otvaranje rudnika na Mjesecu.

• Od 2000. na Zemlju palo 26 asteroida

23.04.2014 16:07 - N.N.

Organizacija za zabranu nuklearnog testiranja stalno nadzire Zemlju i prati nuklearne detonacije, a njihova mreža je od 2000. detektovala veliki broj eksplozija u atmosferi.

• Misteriozni signal, ipak, nije sa Zemlje!?

23.04.2014 14:38 - Srna

SIDNEJ - Misteriozni signal iz svemira, uhvaćen prije tri godine, ipak bi mogao poticati iz drugih galaksija, a ne, kako se to smatralo, sa Zemlje - navode astrolozi.

• Vitamin B3 pronađen na meteoritima!

21.04.2014 18:41 - N.N.

Naučnici još nemaju pravi "recept" od koga se razvio život u ranoj istoriji nastanka solarnog sistema, ali misle da je uzrok njegovog nastanka radijacija koja "napada" led i time stvara hemijske reakcije koje proizvode vitamin B3 ili Niacin.

• Mars pogodan za uzgoj voća i povrća

21.04.2014 11:38 - Srna

AMSTERDAM - Holandski istraživač Vajger Vamelink pretpostavlja da će za deset godina na Marsu moći da se uzgaja povrće i voće.

• Firma iz Emirata želi poslati čovjeka u svemir

20.04.2014 17:23 - Fena

DUBAI - Jedan sretni građanin naftom bogatih Ujedinjenih Arapskih Emirata mogao bi uskoro dobiti priliku da bude lansiran u svemir.

• »Progres« putuje na groblje svemirskih brodova

18.04.2014 15:17 - N.N.

Teretni brod ''Progres M-22M'', koji se odvojio 7. aprila od Međunarodne svemirske stanice, danas će ući u orbitu i biće potopljen na takozvanom groblju svemirskih brodova u Tihom okeanu.

• Astronomi otvaraju sezonu proljećnog padanja zvijezda

18.04.2014 14:51 - N.N.

MOSKVA - U narednim proljećnim noćima astronomi i ljubitelji astronomije će moći da uživaju u meteorskom roju Lirida.

• Na Marsu je bilo rijeka i jezera

14.04.2014 18:55 - Agencije

VAŠINGTON - Voda, neophodan uslov bilo kakvog oblika života, zaista je tekla u velikim količinama na Marsu prije više milijardi godina, tvrde naučnici, ističući, međutim, da je taj fenomen bio samo epizoda u istoriji "crvene planete".

• Za svjetlo na Marsu »kriva« stijena, a ne NLO

12.04.2014 17:30 - N.N.

Fotografija koju je uslikao "Curiosity" rasplamsala je maštu ljubitelja vanzemaljaca, koji su na njoj uočili neobično svjetlo.

• Kvar kompjutera na MSS

12.04.2014 14:33 - Agencije

KEJP KANAVERAL - Zbog kvara kompjutera na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS) moglo bi doći do odlaganja lansiranja svemirskog broda sa zalihama, koje je planirano za sljedeću sedmicu.

• Susret s asteroidom Benu 2018. godine

11.04.2014 15:28 - N.N.

Misija uzimanja uzoraka s dalekog asteroida i njihovog vraćanja na Zemlju ušla je u fazu pripreme početka gradnje letjelice koja bi trebala obaviti taj zadatak, objavili su iz NASA.

• »Progres« uspješno sjedinjen sa MSS

10.04.2014 13:56 - N.N.

MOSKVA - Ruski teretni brod ''Progres'', koji je 9. aprila lansiran sa kosmodroma Bajkonur uz pomoć rakete nosača ''Sojuz-Ju'', danas se uspješno u automatskom režimu priključio modulu MSS, saopštio je podmoskovski Centar za upravljanje letovima.

• Burek će biti u svemiru do kraja 2015?!

09.04.2014 13:10 - Fena

SARAJEVO - Inovativnost, kreativnost, želja za otkrivanjem svemira, ali i nagrada od 30 miliona dolara podstiče tim "Synergy Moon" Tuzlaka Nebojše Stanojevića da na Mjesec pošalje robota.

• Misteriozna svjetlost detektovana na Marsu

08.04.2014 17:28 - Agencije

VAŠINGTON - Pretpostavka o postojanju života na Marsu podstiče najluđe fantazije, a snimak koji je 3. aprila napravila američka sonda Kjurioziti samo će još više razbuktati debatu.

• Pronađena voda ispod površine Saturnovog satelita

08.04.2014 13:22 - N.N.

Interplanetarna sonda NASA Cassini pronašla je pod ledenom površinom jednog od satelita Saturna, Enceladusa, ogroman okean odmrznute vode, u kojoj je moguće da postoje povoljni uslovi za život.