Asteroidi na meti rudara plemenitih metala

Agencije - 29.04.2012 00:07 Video

Asteroidi su više od stjenovitih gromada koje lebde u svemiru. Oni su i gromade koje potencijalno sadrže tone i tone korisnih ruda i minerala.

Kompanija nazvana Planetari risorsis (Planetary Resources – planetarni resursi) koja je od osnivanja prije tri godine (2009) pa sve do sada bila gotovo neprimetna, oglasila se prvi put početkom ove nedjelje i objavila planove u kojima navodi da će pomoću svemirskih letjelica bez posade početi da kopa po asteroidima.

U internetskom video prenosu emitovanom uživo u utorak, kompanija je iznijela detalje svojih planova da kroz nekoliko godina najprije lansira teleskope pomoću kojih će izabrati potencijalne rudnike minerala koji plutaju po svemiru i pogodni su za daljinsko rudarenje.

Ovo možda zvuči kao nešto dostižno u dalekoj budućnosti, poput kolonije na Mjesecu, ali projekat je već dobio podršku nekoliko investitora visokog profila, među kojima su suosnivač Googlea, Larry Page i njegov dugogodišnji direktor Eric Schmidt, kao i filmski režiser James Kameron.

Pitate se zašto?

Bavljenje rudarstvom u svemiru moglo bi da se pretvori u još jedan izvor platinskih metala (rutenijuma, rodijuma, paladijuma, osmijuma, iridijuma i platine), važnih materijala koji se koriste u računarima, elektronici i automobilima. Ti se metali mogu naći i na Zemlji, ali ova kompanija tvrdi da se u pomenutim svemirskim gromadama mogu naći znatno lakše i u znatno većim koncentracijama nego u zemljinoj kori.

Kao i bilo šta drugo što uključuje putovanje u svemir i za ovaj poduhvat će biti potrebno da se prevladaju mnoge prepreke prije nego što stvarno započnu iskopavanja na asteroidima. Kao prvo, kompanija će u narednih godinu i po do dvije (eventualno krajem 2013) lansirati svoj istraživački satelit (zapravo teleskop) serije Arkid 100 ( Arkyd-100 Series). On će kružiti oko Zemlje i među 9000 poznatih asteroida u blizini naše planete izabrati potencijalne mete za eksploataciju.

Poslije ove faze, koja će trajati nekoliko godina, Planetari risorsis će započeti konkretna istraživanja pomoću rojeva letjelica serije Arkid 300 koje će kružiti oko izabranih asteroida i utvrđivati čega tačno ima u njima, ali zbog prevelikog broja promjenljivih ne može da saopšti kada bi ova faza tačno počela. Zatim bi uslijedili sateliti koji bi vršili iskopavanja.

Projekat bi pored obezbjeđivanja zemaljske populacije „održivim izvorom plemenitih metala“, mogao da pomogne i buduća dublja istraživanja svemira, jer bi lokacije na kojima se vrše iskopavanja mogle da se upotrebe kao stanice za snabdijevanje vodom i dopunjavanje gorivom.

„Pristup asteroidu bogatom vodom uveliko bi olakšao istraživanje sunčevog sistema u velikim razmjerama“, izjavio je Eric Anderson, jedan od osnivača ove kompanije sa sjedištem u Belviju u okolini Seattlea. „Pored toga što bi služila za održavanje života voda bi se mogla razlagati na kiseonik i vodonik koji bi se koristili za disanje i kao raketno gorivo.“

Anderson je zajedno s Peterom Dijamandisom, drugim suosnivačem, započeo pionirski posao slanja turista milionera u svemir, a njih dvojica sada žele da kopaju po asteroidima jer smatraju da bi se iskopana prirodna bogatsva čija bi godišnja vrijednost iznosila više milijardi dolara mogla uspješno iskoristiti da se pojača zemaljska industrija.

„Na Zemlji se već osjeća smanjivanje raspoloživih resursa, a na ovaj način ćemo nestašicu pretvoriti u obilje“, smatra Dijamandis koji je i na čelu fondacije Eks prajz (X Prize Foundation). „To je moguće i veoma je teško, ali su ekonomski dobici i koristi za čovječanstvo ogromni.“

Kompanija ocjenjuje da bi jedan asteroid od 500 metara mogao sadržati platinske metale u količini jednakoj svim do sada iskopanim količinama na Zemlji. Anderson smatra da bi dobro izabran asteroid od 80 metara sadržao materijal čija je vrijednost veća od 100 milijardi dolara.

„Asteroide bismo mogli da koristimo za rast blagostanja u budućnosti“, rekao je Anderson, koji je zajedno s Dijamandisom devedestih godina prošlog vijeka osnovao kompaniju Spejs advenčers (Space Adventures). Ta kompanija je nekolicini milionera organizovala boravak na međunarodnoj svemirskoj stanici do koje su putovali ruskim letjelicama serije Sojuz (Soюz).

Savjetnik Planetari risorsa i bivši Nasin astronaut Tom Jones, rekao je da komercijalni poduhvati poput ovog mogu da postignu ono što vlade ne mogu: da naprave više jednostavnih i relativno jeftinih svemirskih letjelica, prihvatajući rizik da će neke izgubiti, i proizvode ih bržim tempom.

Posebno je naglasio potencijalnu korist vađenja vode, jer donošenje jednog litra vode na međunarodnu svemirsku stanicu košta 20.000 dolara.

„Vjerujem da pored te svemirske stanice, nećemo moći da budemo stalno prisutni u svemiru ukoliko ne smanjimo troškove sistema neophodnih za održavanje života“, rekao je Jones. „Ti materijali ne samo što će omogućiti da to bude znatno jeftinije, već će donositi i bogatstvo koje će moći da se koristi za dalja istraživanja sunčevog sistema.“

Anderson je rekao i da su investitori svjesni da ova kompanija može da propadne, ali ipak vjeruju da vrijedi pokušati.

Svemirski teleskopi Arkid 100 donijeće i dodatnu korist, poručio je vodeći inženjer kompanije i nekadašnji rukovodilac Nasine misije na Mars, Chris Levicki. Naime, satelitima bi mogle da pristupe i škole, što bi ove nekada rijetke alatke približilo potpuno novoj publici.

Kompanija planira da ostane relativno mala. Trenutno u njoj rade 24 inženjera i mada namjerava da zaposli još ljudi, to sigurno neće biti stotine, rekao je Anderson. Kad počnu iskopavanja očekuje se da će to raditi roboti, jer bi ljudi u svemiru samo povećali troškove. „Možda će za neke ekspedicije biti potrebno prisustvo ljudi, ali nastojaćemo da ih izbjegnemo, jer je to bolje s poslovnog stanovišta.“

I dok se ova kompanija fokusira na asteroide, jedna druga smatra da rudarstvom treba da se bavimo na Mjesecu. Naime, istog dana, u utorak, kompanija Mun ekspres (Moon Express) iz Mauntin Vjua u Kaliforniji, objavila je da je u svoj savjetodavni odbor uključila pet vodećih „lunarnih“ naučnika, jer planira da iskopava vrijedne metale na Mjesecu. U toj kompaniji smatraju da su asteroidi godinama pogađali Mjesec i na taj način nataložili po njegovoj površni vrijedne metale koje nose u sebi.

Njen vodeći naučnik Allan Stern je u objavljenom saopštenju naveo da u uzorcima koje je donijela misija Apolo (Apollo) a i u mjesečevim meteoritima, postoje značajni tragovi platinskih metala, kao i da su lokalizovali mjesta na kojima mogu da isprobaju tehnike iskopavanja. Po njegovom mišljenju, prisustvo vode i platinskih metala na Mjesecu debelo prevazilazi argumentaciju da su asteroidi energetski dostupniji. Mun ekspres zato planira da pošalje robote koji će istražiti pogodna mjesta za otvaranje rudnika na Mjesecu.

• Na Marsu je bilo rijeka i jezera

14.04.2014 18:55 - Agencije

VAŠINGTON - Voda, neophodan uslov bilo kakvog oblika života, zaista je tekla u velikim količinama na Marsu prije više milijardi godina, tvrde naučnici, ističući, međutim, da je taj fenomen bio samo epizoda u istoriji "crvene planete".

• Za svjetlo na Marsu »kriva« stijena, a ne NLO

12.04.2014 17:30 - N.N.

Fotografija koju je uslikao "Curiosity" rasplamsala je maštu ljubitelja vanzemaljaca, koji su na njoj uočili neobično svjetlo.

• Kvar kompjutera na MSS

12.04.2014 14:33 - Agencije

KEJP KANAVERAL - Zbog kvara kompjutera na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS) moglo bi doći do odlaganja lansiranja svemirskog broda sa zalihama, koje je planirano za sljedeću sedmicu.

• Susret s asteroidom Benu 2018. godine

11.04.2014 15:28 - N.N.

Misija uzimanja uzoraka s dalekog asteroida i njihovog vraćanja na Zemlju ušla je u fazu pripreme početka gradnje letjelice koja bi trebala obaviti taj zadatak, objavili su iz NASA.

• »Progres« uspješno sjedinjen sa MSS

10.04.2014 13:56 - N.N.

MOSKVA - Ruski teretni brod ''Progres'', koji je 9. aprila lansiran sa kosmodroma Bajkonur uz pomoć rakete nosača ''Sojuz-Ju'', danas se uspješno u automatskom režimu priključio modulu MSS, saopštio je podmoskovski Centar za upravljanje letovima.

• Burek će biti u svemiru do kraja 2015?!

09.04.2014 13:10 - Fena

SARAJEVO - Inovativnost, kreativnost, želja za otkrivanjem svemira, ali i nagrada od 30 miliona dolara podstiče tim "Synergy Moon" Tuzlaka Nebojše Stanojevića da na Mjesec pošalje robota.

• Misteriozna svjetlost detektovana na Marsu

08.04.2014 17:28 - Agencije

VAŠINGTON - Pretpostavka o postojanju života na Marsu podstiče najluđe fantazije, a snimak koji je 3. aprila napravila američka sonda Kjurioziti samo će još više razbuktati debatu.

• Pronađena voda ispod površine Saturnovog satelita

08.04.2014 13:22 - N.N.

Interplanetarna sonda NASA Cassini pronašla je pod ledenom površinom jednog od satelita Saturna, Enceladusa, ogroman okean odmrznute vode, u kojoj je moguće da postoje povoljni uslovi za život.

• Mars se 14. aprila maksimalno približava Zemlji

08.04.2014 13:16 - N.N.

Rijetka astronomska pojava, koju će stanovnici Zemlje moći da posmatraju, dogodiće se 14. aprila: Mars će se približiti "plavoj planeti" na rekordnih 92 miliona kilometara.

• Astronauti neće preživjeti na Marsu

08.04.2014 12:24 - Srna

VAŠINGTON - Američki naučnici upozoravaju da su bilo kakvi letovi prema Marsu osuđeni na neuspjeh te da astronauti, vjerovatno, ne bi uspjeli da prežive misiju.

• Evropa i SAD poslali dva satelita u svemir

04.04.2014 16:04 - AA

KINGSTON - Evropski svemirski konzorcijum "Arianespace" i Američke vazdušne snage (US Air Force) poslali su sinoć dva satelita u svemir.

• NASA suspendovala kontakte sa Moskvom

03.04.2014 10:29 - Srna

VAŠINGTON - Američka svemirska agencija NASA saopštila je da je zbog ukrajinske krize suspendovala svaki kontakt sa Rusijom u kosmičkoj oblasti, osim saradnje u projektu Međunarodne svemirske stanice /MSS/.

• Kina u orbitu poslala još jedan satelit

31.03.2014 12:29 - AA

PEKING- Kina je u orbitu poslala eksperimentalni satelit "Shiyian-11-06", javlja Anadolu Agency.

• NASA objavila dosad najdetaljniju predstavu Mliječnog puta

28.03.2014 17:45 - Agencije

VAŠINGTON - Američka svemirska agencija (NASA) objavila je dosad najdetaljniju predstavu Mliječnog puta.

• Mars u malom - na planeti Zemlji

28.03.2014 14:22 - Agencije

LONDON - Ako hoćete da posjetite Mars, ne treba vam raketa: britanski naučnici izgradili su "Mars dvorište" pored Londona i sve to je koštalo oko 830.000 dolara, piše Si-En-En (CNN).