Asteroidi na meti rudara plemenitih metala

Agencije - 29.04.2012 00:07 Video
Asteroidi na meti rudara plemenitih metala

Asteroidi su više od stjenovitih gromada koje lebde u svemiru. Oni su i gromade koje potencijalno sadrže tone i tone korisnih ruda i minerala.

Kompanija nazvana Planetari risorsis (Planetary Resources – planetarni resursi) koja je od osnivanja prije tri godine (2009) pa sve do sada bila gotovo neprimetna, oglasila se prvi put početkom ove nedjelje i objavila planove u kojima navodi da će pomoću svemirskih letjelica bez posade početi da kopa po asteroidima.

U internetskom video prenosu emitovanom uživo u utorak, kompanija je iznijela detalje svojih planova da kroz nekoliko godina najprije lansira teleskope pomoću kojih će izabrati potencijalne rudnike minerala koji plutaju po svemiru i pogodni su za daljinsko rudarenje.

Ovo možda zvuči kao nešto dostižno u dalekoj budućnosti, poput kolonije na Mjesecu, ali projekat je već dobio podršku nekoliko investitora visokog profila, među kojima su suosnivač Googlea, Larry Page i njegov dugogodišnji direktor Eric Schmidt, kao i filmski režiser James Kameron.

Pitate se zašto?

Bavljenje rudarstvom u svemiru moglo bi da se pretvori u još jedan izvor platinskih metala (rutenijuma, rodijuma, paladijuma, osmijuma, iridijuma i platine), važnih materijala koji se koriste u računarima, elektronici i automobilima. Ti se metali mogu naći i na Zemlji, ali ova kompanija tvrdi da se u pomenutim svemirskim gromadama mogu naći znatno lakše i u znatno većim koncentracijama nego u zemljinoj kori.

Kao i bilo šta drugo što uključuje putovanje u svemir i za ovaj poduhvat će biti potrebno da se prevladaju mnoge prepreke prije nego što stvarno započnu iskopavanja na asteroidima. Kao prvo, kompanija će u narednih godinu i po do dvije (eventualno krajem 2013) lansirati svoj istraživački satelit (zapravo teleskop) serije Arkid 100 ( Arkyd-100 Series). On će kružiti oko Zemlje i među 9000 poznatih asteroida u blizini naše planete izabrati potencijalne mete za eksploataciju.

Poslije ove faze, koja će trajati nekoliko godina, Planetari risorsis će započeti konkretna istraživanja pomoću rojeva letjelica serije Arkid 300 koje će kružiti oko izabranih asteroida i utvrđivati čega tačno ima u njima, ali zbog prevelikog broja promjenljivih ne može da saopšti kada bi ova faza tačno počela. Zatim bi uslijedili sateliti koji bi vršili iskopavanja.

Projekat bi pored obezbjeđivanja zemaljske populacije „održivim izvorom plemenitih metala“, mogao da pomogne i buduća dublja istraživanja svemira, jer bi lokacije na kojima se vrše iskopavanja mogle da se upotrebe kao stanice za snabdijevanje vodom i dopunjavanje gorivom.

„Pristup asteroidu bogatom vodom uveliko bi olakšao istraživanje sunčevog sistema u velikim razmjerama“, izjavio je Eric Anderson, jedan od osnivača ove kompanije sa sjedištem u Belviju u okolini Seattlea. „Pored toga što bi služila za održavanje života voda bi se mogla razlagati na kiseonik i vodonik koji bi se koristili za disanje i kao raketno gorivo.“

Anderson je zajedno s Peterom Dijamandisom, drugim suosnivačem, započeo pionirski posao slanja turista milionera u svemir, a njih dvojica sada žele da kopaju po asteroidima jer smatraju da bi se iskopana prirodna bogatsva čija bi godišnja vrijednost iznosila više milijardi dolara mogla uspješno iskoristiti da se pojača zemaljska industrija.

„Na Zemlji se već osjeća smanjivanje raspoloživih resursa, a na ovaj način ćemo nestašicu pretvoriti u obilje“, smatra Dijamandis koji je i na čelu fondacije Eks prajz (X Prize Foundation). „To je moguće i veoma je teško, ali su ekonomski dobici i koristi za čovječanstvo ogromni.“

Kompanija ocjenjuje da bi jedan asteroid od 500 metara mogao sadržati platinske metale u količini jednakoj svim do sada iskopanim količinama na Zemlji. Anderson smatra da bi dobro izabran asteroid od 80 metara sadržao materijal čija je vrijednost veća od 100 milijardi dolara.

„Asteroide bismo mogli da koristimo za rast blagostanja u budućnosti“, rekao je Anderson, koji je zajedno s Dijamandisom devedestih godina prošlog vijeka osnovao kompaniju Spejs advenčers (Space Adventures). Ta kompanija je nekolicini milionera organizovala boravak na međunarodnoj svemirskoj stanici do koje su putovali ruskim letjelicama serije Sojuz (Soюz).

Savjetnik Planetari risorsa i bivši Nasin astronaut Tom Jones, rekao je da komercijalni poduhvati poput ovog mogu da postignu ono što vlade ne mogu: da naprave više jednostavnih i relativno jeftinih svemirskih letjelica, prihvatajući rizik da će neke izgubiti, i proizvode ih bržim tempom.

Posebno je naglasio potencijalnu korist vađenja vode, jer donošenje jednog litra vode na međunarodnu svemirsku stanicu košta 20.000 dolara.

„Vjerujem da pored te svemirske stanice, nećemo moći da budemo stalno prisutni u svemiru ukoliko ne smanjimo troškove sistema neophodnih za održavanje života“, rekao je Jones. „Ti materijali ne samo što će omogućiti da to bude znatno jeftinije, već će donositi i bogatstvo koje će moći da se koristi za dalja istraživanja sunčevog sistema.“

Anderson je rekao i da su investitori svjesni da ova kompanija može da propadne, ali ipak vjeruju da vrijedi pokušati.

Svemirski teleskopi Arkid 100 donijeće i dodatnu korist, poručio je vodeći inženjer kompanije i nekadašnji rukovodilac Nasine misije na Mars, Chris Levicki. Naime, satelitima bi mogle da pristupe i škole, što bi ove nekada rijetke alatke približilo potpuno novoj publici.

Kompanija planira da ostane relativno mala. Trenutno u njoj rade 24 inženjera i mada namjerava da zaposli još ljudi, to sigurno neće biti stotine, rekao je Anderson. Kad počnu iskopavanja očekuje se da će to raditi roboti, jer bi ljudi u svemiru samo povećali troškove. „Možda će za neke ekspedicije biti potrebno prisustvo ljudi, ali nastojaćemo da ih izbjegnemo, jer je to bolje s poslovnog stanovišta.“

I dok se ova kompanija fokusira na asteroide, jedna druga smatra da rudarstvom treba da se bavimo na Mjesecu. Naime, istog dana, u utorak, kompanija Mun ekspres (Moon Express) iz Mauntin Vjua u Kaliforniji, objavila je da je u svoj savjetodavni odbor uključila pet vodećih „lunarnih“ naučnika, jer planira da iskopava vrijedne metale na Mjesecu. U toj kompaniji smatraju da su asteroidi godinama pogađali Mjesec i na taj način nataložili po njegovoj površni vrijedne metale koje nose u sebi.

Njen vodeći naučnik Allan Stern je u objavljenom saopštenju naveo da u uzorcima koje je donijela misija Apolo (Apollo) a i u mjesečevim meteoritima, postoje značajni tragovi platinskih metala, kao i da su lokalizovali mjesta na kojima mogu da isprobaju tehnike iskopavanja. Po njegovom mišljenju, prisustvo vode i platinskih metala na Mjesecu debelo prevazilazi argumentaciju da su asteroidi energetski dostupniji. Mun ekspres zato planira da pošalje robote koji će istražiti pogodna mjesta za otvaranje rudnika na Mjesecu.

• Robotska letjelica u Marsovoj orbiti

22.09.2014 08:46 - Srna

KEJP KANAVERAL - Robotska letjelica američke Agencije za istraživanje svemira /NASA/ aktivirala je rakete za kočenje u Marsovoj orbiti, čime je okončala desetomjesečno putovanje do "crvene planete".

• MAVEN došao do Marsa, slijedi operacija kočenja

20.09.2014 22:53 - N.N.

Letjelica koja će istraživati kako je Mars ostao bez vode trebala bi se u nedjelju postaviti u orbitu oko te planete poslije desetomjesečnog putovanja.

• Finalni dokaz da je čovjek zaista sletio na Mjesec

20.09.2014 21:28 - N.N.

Uprkos svim dokazima, i dalje postoje ljudi na planeti koji vjeruju da je ona jedino nebesko tijelo po čijoj površini je čovjek hodao.

• Zbog nevremena odloženo lansiranje »Zmaja« ka MKS

20.09.2014 14:57 - Agencije

VAŠINGTON - Zbog loših vremenskih uslova danas je odloženo lansiranje američkog teretnog kosmičkog broda "Zmaj" (Dragon), kompanije "Space Exploration Technologies, SpaceX", saopštila je američka vazduhoplovna i svemirska agencija NASA.

• Astronomi pronašli veliku crnu rupu u svemiru

19.09.2014 11:02 - N.N.

Astronomi su pronašli veliku crnu rupu, onu najvećeg tipa, u centru galaksije M60-UCD1.

• NASA ne želi da zavisi od Rusije u sferi kosmosa

17.09.2014 14:44 - N.N.

Američka kosmička agencija NASA sklopila je ugovore sa kompanijama "Boeing" i "SpaceX" za gradnju brodova sa ljudskom posadom, koji bi trebalo krajem 2017. godina da dostave kosmonaute na Međunarodnu kosmičku stanicu.

• Odabrano mjesto na koje će sletjeti sonda Rozete

15.09.2014 17:48 - Agencije

BERLIN - Evropska svemirska agencija (ESA) je danas saopštila da je konačno odabrala mjesto na kom će biti izvedeno prvo ateriranje na jednu kometu, manevar koji predstavlja ključni element desetogodišnje misije sonde Rozeta.

• U narednih sto godina 400 sudara sa Zemljom

15.09.2014 09:59 - Srna

VAŠINGTON - U narednih stotinu godina Zemlja bi mogla da se 400 puta sudari sa drugim kosmičkim tijelima, uglavnom asteroidima - navode naučnici.

• Iznad BiH preletio veoma sjajan meteor bolid

13.09.2014 15:10 - Srna

SARAJEVO - Iznad BiH je preletio veoma sjajan meteor bolid koji su snimile kamere meteorske mreže, a postoji vjerovatnoća da je jedan njegov dio pao u blizini hrvatske granice.

• Danas stiže geomagnetska oluja

12.09.2014 11:47 - N.N.

Solarna baklja, koju je Sunce izbacilo u srijedu, mogla bi poremetiti radi komunikacijskih i električnih uređaja na Zemlji, ali i poremetiti rad satelita u orbiti.

• Kina 2022. pokreće prvu svemirsku stanicu

11.09.2014 18:22 - AA

PEKING - Kina će 2022. pokrenuti prvu svemirsku stanicu u istoriji zemlje, prenosi Anadolu Agency (AA).

• Nakon pet mjeseci u svemiru astronauti se vratili kući

11.09.2014 11:39 - Fena

KEJP KANEVERAL - Tri dosadašnja stanovnika međuanrodne svemirske stanice vratila su se danas na zemlju.

• Asteroid veličine kita će očešati Zemlju

06.09.2014 18:43 - N.N.

BERLIN- Asteroid veličine kita u nedjelju će očešati Zemlju, saopšteno je iz NASA.

• Laniakea, naš kosmički kvart

04.09.2014 10:22 - Agencije

VAŠINGTON - Astronomi su danas najavili da su mapirali superskup galaksija, kojem pripada i naš Sunčev sistem, te da su ovu moćnu grupaciju nazvali Laniakea, ili "veliki nebeski svod" na havajskom jeziku.

• Propao seksualni eksperiment u svemiru

03.09.2014 13:50 - N.N.

Uginuli su svi gušteri koji su sudjelovali u svemirskom seksualnom eksperimentu na ruskom satelitu Foton-M4, objavila je Ruska akademija nauka nakon što se letjelica vratila na Zemlju, prenosi RT.