Zašto astronauti nakon povratka na Zemlju imaju problema sa vidom?

Bliži pogled na život astronauta dao nam je neki sasvim novi uvid u zdravstvene probleme s kojima se “svemirski putnici” susreću.

Jedan od problema je deformacija očne jabučice, koja uzrokuje progresivno pogoršanje vida.

Mnogi astronauti nakon što se vrate na Zemlju poslije dugog boravka u svemiru imaju probleme s vidom, a nakon godina promatranja i istraživanja naučnici vjeruju kako su našli uzrok problema.

U bestežinskom stanju povećava se koncentracija tekućine oko mozga koja pritišće i očne jabučice astronauta. One se pritom deformišu što može dovesti do krajnjeg slabljenja vida. Ovakvo stanje pogađa čak dvije trećine astronauta koji su boravili na dugim misijama u svemiru.

Prvi put se NASA s misterioznim sindromom susrela još 2005. kada se astronautu Džonu Filipsu drastično pogoršao vid nakon šestomjesečne misije u svemiru. Opsežne pretrage su otkrile kako su se Filipsove očne jabučice na neki način ulegle, uzrokujući upalu očnog živca.

Iako su NASA-ini stručnjaci utvrdili kako nešto povećava pritisak na očne jabučice, nisu isprva znali tačan uzrok. No otkrili su da je to povezano s preraspodjelom vaskularne tekućine u mikrogravitaciji. Smatrali su da tekućina iz astronautovih nogu prelazi u glavu dok se nalazi u svemiru.

To u konačnici uzrokuje povećanje pritiska na mozak i na očne jabučice te deformacije oka.

S druge strane, naučnik Noam Alperin, profesor radiologije i biomedicine sa Univerziteta u Miamiju smatra kako vaskularna tekućina koja se nakuplja oko mozga nije problem. On glavnim krivcem smatra cerebrospinalnu tekućinu koja mozgu pomaže ublažiti promjene pritiska kada tijelo mijenja položaj, primjerice dok ležimo ili sjedimo. Astronautima se ta funkcija organizma poremeti u mikrogravitaciji što uzrokuje navedeni problem.

Alperin je s kolegama napravio pretrage putem MRI-ja (metodom magnetske rezonancije). U istraživanje je uključio sedmoricu astronauta prije i nakon duge misije, ali i one koji su išli na kraće putovanje. Rezultati su pokazali da astronauti na dugim misijama imaju povećani volumen cerebrospinalne tekućine koja vrši pritisak na očne jabučice.

Iako je dobra vijest da imamo odgovor na to što uzrokuje hronična oštećenja vida, loše je što još uvijek nemamo nikakvih protivmjera.

Ako je uzrok prelazak tekućine iz nižeg područja tijela u glavu, to bi se moglo riješiti nošenjem uređaja koji bi tekućinu vraćali nazad u noge.

Ipak za sada su deformirane očne jabučice samo još jedno oboljenje koje će morati uzeti u obzir naučnici  koji će raditi na efektivnijoj umjetnoj gravitaciji.

(NN/znanost.hr)