Barijere u stratosferi u borbi protiv globalnog zagrijavanja

Foto: Ilustracija | Barijere u stratosferi u borbi protiv globalnog zagrijavanja

Raspršivanje hemikalija u visokim slojevima stratosfere koje mogu 'prigušiti' Sunčevo zračenje kao način usporavanja globalnog zagrjiavanja bilo bi "upečatljivo jeftino" uz cijenu od oko 2,25 milijarda dolara godišnje tokom 15-godišnjeg razdoblja, prema studiji američkih naučnika.

Neki naučnici kažu da bi geo-inženjerska tehnika poznata kao stratosferna aerosolna injekcija (SAI) mogla ograničiti rastuće temperature koje su uzrok klimatskih promjena.

Za sada nedokazane učinkovitosti i hipotetska, metoda bi uključivala korištenje velikih crijeva, topova i posebno dizajniranih aviona za raspršivanje velikih količina čestica sulfata u gornje slojeve atmosfere koje bi djelovale kao reflektirajuća barijera protiv Sunčevog svjetla.

Početni troškovi operacije koja bi mogla početi za 15 godina bili bi 3,5 milijardi dolara, pišu naučnici sa univerziteta Harvard u izvještaju objavljenom u časopisu Environmental Research Letters dodajući da bi prosječni godišnji troškovi bili oko 2,25 milijarda dolara tokom 15 godina.

Odbacujući druge metode zbog troškova i izvedivosti naučnici misle da se može proizvesti posebna letjelica koja bi letjela na visini od 20 kilometara i prenosila 25 tona tereta.

Nakon savjetovanja s nekoliko svemirskih i inženjerskih kompaniji naučnici su razvili dizajn koji bi mogao odgovarati i mogao biti spreman za početak operacije za 15 godina s ciljem da se prepolovi trend globalnog zagrijavanja.

Naučnici ističu da se u ovom trenutku radi o hipotetičkom scenariju.

"Ne donosimo nikakve sudove o poželjnosti postupka. Jednostavno pokazujemo da bi hipotetički program mogao započeti za 15 godina, istovremeno vrlo neizvjestan i ambiciozan, i da bi bio itekako tehnički moguć s inženjerskog stajališta. Bio bi i upečatljivo jeftin", navodi se u izvještaju.

Postoje rizici vezani uz takve netestirane tehnologije.

Naučnici upozoravaju da bi SAI mogao rezultirati negativnim posljedicama poput izazivanja suša ili ekstremnog vremena u drugim dijelovima svijeta, mogao bi naštetiti usjevima kao i izazvati javno zdravstvene probleme i probleme upravljanja.

Metoda ne daje rješenje za rast emisije ugljen-dioksida, glavnog stakleničkog glasa koji je odgovoran za globalno zagrijavanje.