Svježi dokazi u (ne)postojanju "Planete devet"

Foto: Pixabay | Svježi dokazi u (ne)postojanju "Planete devet"

Više od 800 manjih objekata otkriveno je u okolini Neptuna. Otkriće bi moglo da pomogne u identifikaciji hipotetičke planete u našem Sunčevom sistemu poznate kao "Planeta devet".

Istraživači su objavili rezultate šestogodišnjeg istraživanja spoljnog Sunčevog sistema, poznatog kao Istraživanje tamne energije, koristeći teleskop u Međuameričkoj opservatoriji Sero Tololo u čileanskim Andima.

Pretraga je utvrdila 815 transneptunskih objekata, pri čemu je 461 objekat prvi put prijavljen u novom istraživačkom radu.

Transneptunski objekti su važni jer njihovim ispitivanjem, analizom kretanja i orbita, mogu da se razotkriju gravitacioni uticaji takozvane Planete devet.

Prošlog mjeseca, drugi tim stručnjaka utvrdio je moguću lokaciju "Planete devet", za koju su naveli da je udaljena oko 76,5 milijardi milja od Sunca i da je oko deset puta veća po masi od Zemlje.

Istraživanje tamne energije je posmatrački projekat na južnoj hemisferi osmišljen za proučavanje ubrzanja univerzuma, koji je počeo 2013. godine.

Međunarodni napori imaju za cilj mapiranje stotina miliona galaksija, otkrivanje hiljada supernova i pronalaženje obrazaca kosmičke strukture koji otkrivaju prirodu misteriozne tamne energije, koja ubrzava širenje našeg svemira.

Astronomi koriste izuzetno osjetljivu digitalnu kameru od 570 megapiksela, DECam, montiranu na teleskop Blanko u Čileu.

Novo istraživanje sproveo je dr Pedro Bernardineli sa Odjeljenja za fiziku i astronomiju Univerziteta u Pensilvaniji.

Novi istraživački rad izvještava i o kosmičkim fenomenima koji su mnogo bliže našoj "kući", a to su transneptunski objekti, koji se prate tokom šest posljednjih godina.

"Važan detalj je da, kada osmatrate nebo, ne vidite samo ono što tražite, već i druge stvari koje se nalaze u istoj oblasti, a koje bi mogle biti bliže ili dalje od vašeg odredišta", rekao je dr Bernardineli.

"Dakle, vidimo sve, od aviona do asteroida do transneptunskih objekata, kao i zvijezde i udaljene galaksije. Tako da možemo koristiti podatke za pronalaženje drugih stvari", dodao je.

Vjeruje se da se ovi objekti sastoje od mješavine stijena, amorfnog ugljenika, leda, vode i metana.

Smatraju se naslijeđem procesa formiranja Sunčevog sistema.

Teoriju o "Planeti devet" su prvi put dali stručnjaci sa Kalifornijskog tehnološkog instituta 2014. godine kada su otkrili da se transneptunski objekti "ponašaju neuobičajeno".

Do danas, međutim, astronomi imaju samo teoretske dokaze o postojanju "Planete devet".

Na samoj granici našeg Solarnog sistema, izvan Neptunove orbite, neobične pojave su zabilježene kada je primijećeno da se neki kosmički objekti kreću drugačije od svih ostalih tijela, bez objašnjenja o uzroku.

Jedna od hipoteza je i ta da navedeno kretanje izaziva "Planeta devet", koja je "još neviđena".

Neki eksperti imaju drugačija objašnjenja, i vjeruju da na kretanje tih nebeskih tijela umjesto jednog velikog objekta može zapravo da utiče kombinovana gravitaciona sila više malih objekata.

Alternativna hipoteza je da ne postoji jedna džinovska planeta, već da je neravnoteža posljedica kombinovanog gravitacionog uticaja mnogo manjih objekata.

Grupa istraživača u maju 2020. navela da nova planeta možda nije ništa drugo do - privid.

Oni su sugerisali da se radi o "kolektivnoj gravitaciji", prostranom disku s ledenim krhotinama sačinjenim od miliona sićušnih tijela.

(RTS)