Većina Rusa ne vjeruje da su Amerikanci sletjeli na Mjesec

Foto: Arhiva | Većina Rusa ne vjeruje da su Amerikanci sletjeli u Mjesec

Za razliku od ruskih i nekadašnjih sovjetskih kosmičkih stručnjaka i astronauta veliki broj Rusa ni danas ne vjeruje da su se Amerikanci spustili na Mjesec, pa čak 75 odsto anketiranih smatra da je to laž.

Neki Rusi čak doniraju novac u nadi da će "dokazati" tu teoriju, a mnoge poznate ličnosti izdaju knjige ili jednostavno zastupaju teorije zavjere prema kojim je sve snimljeno u Holivudu i na američkim vojnim poligonima uz pomoć čuvenog britanskog režisera Stenlija Kjubrika.

Međutim, u Sovjetskom Savezu 1969. godine niko nije sumnjao u to da su Amerikanci bili na Mjesecu.

"Kada smo primali signale sa Mjeseca - primali smo ih odatle, a ne iz Holivuda", govorio je ruski kosmonaut Georgij Grečko, član sovjetskog lunarnog programa, koji je otkazan nakon što je američka misija "Apolo 8" prvi put ušla u Mjesečevu orbitu.

U to vrijeme su svi sovjetski sistemi izviđanja pratili prvi let ljudske posade na Mjesec. Sovjetska radio-oprema primala je signale sa "Apola 11", kao i svu njegovu zvučnu komunikaciju i TV snimke samog slijetanja.

"Inscenirati takvu obmanu bilo bi gotovo jednako teško kao i izvesti samu misiju", tvrdi u knjizi "Putanja života" drugi kosmonaut i inženjer konstruktor Konstantin Feoktistov.

On objašnjava da bi za inscenaciju bilo potrebno prvo poslati televizijsku stanicu na Mjesec, a zatim "Apolu 11" poslati poseban prijemnik, te stvoriti desetine lažnih fabrika za proizvodnju svemirskih letjelica.

Trebalo bi i inscenirati povratak na Zemlju, a sve to je previše komplikovano, smatraju stručnjaci.

Međutim, u današnjoj Rusiji mnogi ne misle tako.

Osnova za teoriju zavjere bila je knjiga Jurija Muhina "Antiapolo: Lunarna obmana SAD". Autor tvrdi da je novac namijenjen lunarnom programu ukraden, dok je prizore krajolika na Mjesecu snimio Stenli Kjubrik, režiser kultnog filma "2001 - Odiseja u svemiru".

Muhin tvrdi da su i sovjetski naučnici bili dio zavjere, te da su dobili veliki novac da ćute.

Novinar Aleksandar Gordon snimio je dva dokumentarna filma o "lunarnoj zavjeri". Naučni časopis "Aktuelni problemi moderne nauke" je još 2007. godine objavio članak koji "dokazuje" da američka raketa nije mogla doći do Mjeseca pri tadašnjoj brzini.

Istovremeno, Ruska akademija nauka službeno je osudila teorije zavjere kao pseudonauku, a i ruski predsjednik Vladimir Putin odbacio je takve tvrdnje kao "besmislicu".

Tokom 2015. godine na nekim blogovima i platformama pokrenuto je prikupljanje sredstava za izgradnju mikrosatelita sa kamerom kako bi se provjerilo mjesto slijetanja "Apola 11", navodi "Sputnjik".