Lobanja stara dva miliona godina otkriva nove detalje ljudske evolucije

Foto: latrobe.edu.au | Lobanja stara dva miliona godina otkriva nove detalje ljudske evolucije

Australijski istraživači otkrili su u Južnoj Africi lobanju staru dva miliona godina koja pruža nove detalje o evoluciji čovjeka.

Fosilni ostaci pripadaju muškom Paranthropus robustus-u, vrsti australopitecinina koja je kao "rođačka vrsta" postojala istovremeno sa čovjekovim drevnim precima, piše Indipendent.

Eksperti sa katedre za arheologiju na Univerzitetu "La Trob" u Melburnu, predvodili su iskopavanja sjeverno od Johanezburga, kao i rekonstrukciju rijetke lobanje sa velikim zubima.

Fosil pronađen 20. juna 2018. godine istraživači opisuju kao veoma uzbudljiv.

"Najveći broj fosilnih ostataka podrazumijeva jedan zub, a imati ovako nešto je zaista nevjerovatna, nevjerovatna sreća“, rekla je za Bi-Bi-Si doktorka Anđelina Lisi.

Prema njenim riječima, Paranthropus robustus pojavio se, grubo rečeno, istovremeno sa našim dalekim pretkom homo erektusom, a lobanja je pronađena u blizini skeleta djeteta otkrivenog na istom lokalitetu 2015. godine.

"Ove dvije dosta različite vrste - homo erektus sa relativno velikim mozgom i malim zubima i Paranthropus robustus sa malim mozgom i velikim zubima - predstavljaju dijametralno suprotne eksperimente evolucije“, ocijenila je dr Lisi.

Mikroevolucija unutar ljudske loze

"Paranthropus robustus je vremenom, najvjerovatnije, evoluirao kako bi mogao da izdrži jače sile prilikom zagriza i žvakanja, što je sa njegovom vilicom i zubima bilo teško. Dalja ispitivanja razjasniće da li su promjene u njegovoj prirodnoj okolini uticale na promjenu ishrane i na koji način je to uticalo na evoluciju čovjeka", objašnjava dr Lisi.

Doktorand Univerziteta "La Trob" Džesi Martin ističe da je otkriće objavljeno u stručnom časopisu Nature Ecology and Evolution, te da bi moglo da vodi do jasnije slike kakvi su bili naši preci i boljeg razumijevanja prilika u kojima su živjeli.

Martin je naglasio da ovakvi fosilni ostaci predstavljaju rijetke primjere mikroevolucije unutar ljudske loze i da pokazuje da Paranthropus robustus imao postepen razvoj aparata za žvakanje, najvjerovetnije tokom stotina hiljada godina.

Vjeruje se da su u to vrijeme u Africi postojale još dvije homini vrste pored vrste Paranthropus robustus - homo erektus i Homo heidelbergensis.

(RTS)