Astronomi utvrdili ivicu Mliječnog puta

Foto: Pixabay | Astronomi utvrdili ivicu Mliječnog puta

Kada se nalazite usred nečega, prilično je teško ocijeniti tačnu veličinu prostora u kojem se nalazite.

Na primjer, naša galaksija - Mliječni put. Trenutno ne možemo da izađemo iz nje i slikamo je sa strane, pa se najbolje procijene o njenoj veličini zasnivaju na mjerenju rastojanja od objekata na njenom rubu.

Prošlogodišnja procjena jedne studije jeste da je prečnik diska Mliječnog puta oko 260.000 svjetlosnih godina.

Međutim, isto kao što se uticaj Sunca pruža dalje od Kujperovog pojasa, tako se i gravitacioni uticaj i gustina Mliječnog puta i njenog nevidljivog oreola tamne materije pruža dalje od diska.

Koliko dalje? Prema novim računanjima, prilično. U studiji objavljenoj u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society astrofizičarka Elis Dison i njene kolege sa Univerziteta u Duramu u Velikoj Britaniji utvrdile su da je prečnik čak 1,9 miliona svjetlosnih godina.

Postoji mnogo više Mliječnog puta od onoga što vidimo – zvijezde i gasovi koji kruže oko Strelac A*, supermasivne crne rupe u centru galaksije.

To znamo zato što se zvijezde na rubu galaktičkog diska kreću mnogo brže nego što bi trebalo da na njih utiče samo gravitaciona vuča vidljive materije.

Nevidljivi oreol

Dodatni gravitacioni uticaj koji ubrzava njihovo kretanje smatra se da dolazi od tamne materije koja sačinjava prostrani sferični oreol koji obuhvata galaktički disk.

Međutim, zato što ne možemo direktno da je detektujemo, njeno prisustvo potvrđujemo po uticaju na objekte oko njega.

I baš to su Elis Dison i njen međunarodni tim kolega i uradili. Prvo su sproveli kosmološke simulacije oreola tamne materije galaksije veličine Mliječnog puta, kako izolovanih, tako i onih analognih Lokalnoj grupi - maloj grupi galaksija kojoj Mlečni put pripada.

Posebno su se fokusirali na blizinu Mliječnog puta galaksiji Andromeda, našoj najbližoj komšinici sa kojom ćemo se sudariti za oko 4,5 milijardi godina. Dvije galaksije su trenutno udaljene jedna od druge oko 2,5 miliona svjetlosnih godina, što je dovoljno blizu za međusobnu gravitacionu interakciju.

Koristeće nekoliko različitih gravitacionih programa, tim je modelovao oreol tamne materije prema radijalnoj brzini (brzini objekata koji se kreću galaksijom na različitim udaljenostima) i gustini, kako bi definisao njegovu ivicu.

Simulacije su pokazale da je izvan oreola tamne materije radijalna brzina objekata primetno opala.

Radijalna udaljenost koju je tim izračunao iznosi oko 950.000 svjetlosnih godina. Pomnožite to dva puta da bi se dobio prečnik i dobijete malo više od 1,9 miliona svjetlosnih godina.

(RTS)