"Džejms Veb" "otvorio oči" za prvi pogled u prošlost univerzuma

Foto: Screenshot/YouTube | Teleskop "Džejms Veb" "otvorio oči" za prvi pogled u prošlost univerzuma

Kako je saopšteno iz Američke svemirske agencije NASA, masivno ogledalo svemirske opservatorije, sposobno da zaviri u najudaljenije krajeve svemira, sada je potpuno poravnato i može da se nastavi s puštanjem u rad ovog naučnog instrumenta.

Hvaljen kao prva svjetska svemirska opservatorija, svemirski teleskop "Džejms Veb" je u posljednjih nekoliko mjeseci uspješno završio niz koraka koji su bili ključni za usklađivanje 18 segmenata zlatnih ogledala.

Pošto je ogledalo veliko moralo je da se sklopi kako bi stalo unutar rakete za lansiranje koja je poletjela 25. decembra. Nakon što je u januaru dostigao predviđenu orbitu više od milion i po kilometara daleko od zemlje "Veb" je započeo pažljivi proces rasklapanja i poravnavanja svog ogledala.

Prve slike kosmosa visoke rezolucije koje "Veb" prikupi ne očekuju se do kraja juna, pošto instrumenti opservatorije tek treba da budu kalibrisani. Ali rezultati testova koje je NASA objavila pokazuju jasne, dobro fokusirane slike koje četiri instrumenta opservatorije mogu da snime. Zajedno, ove slike dijele cijelo vidno polje teleskopa. "Vebova" ogledala usmjeravaju svjetlost iz svemira u svaki instrument i ti instrumenti snimaju slike.

Za test, "Veb" je posmatrao malu susjednu satelitsku galaksiju nazvanu Veliki Magelanov oblak. Gusto zbijena galaksija od stotine hiljada zvijezda može se vidjeti na probnim snimcima.

"Ove izvanredne probne slike sa uspješno postavljenog teleskopa pokazuju šta ljudi širom zemalja i kontinenata mogu da postignu kada postoji smjela naučna vizija za istraživanje univerzuma", navodi Li Fajnberg, menadžer elemenata optičkog teleskopa "Veb" u Nasinom centru za svemirske letove "Godard".

Tim naučnika koji upravlja teleskopom očekuje da će opservatorija čak i premašiti ciljeve koje je trebalo da postigne, jer već radi bolje od očekivanog.

"Ove slike su duboko promijenile način na koji ja vidim univerzum", naglašava član tima, Skot Ekton. "Okruženi smo simfonijom stvaranja. Galaksije su svuda! Nadam se da ih sada svi na svijetu mogu vidjeti".

Prethodna slika objavljena u martu takođe je pokazala da "Veb" može da koristi pojedinačne segmente svog ogledala kao jedno ogromno ogledalo od šest i po metara i da uhvati svjetlost jedne zvijezde.

U narednih nekoliko mjeseci, tim će obezbijediti da svi naučni instrumenti budu kalibrisani. Svaki instrument ima određeni broj specijalizovanih detektora sa prilagođenom opremom koja pomaže u postizanju "Vebovih" naučnih ciljeva, a svi instrumenti moraju biti konfigurisani prije nego što se mogu proglasiti spremnim.

Ovog ljeta bićemo u prilici da vidimo prvi "Vebov" pogled u duboki svemir koji bi mogao da nam otkrije misterije univerzuma.

(RTS)