NASA ne može do tajne nastanka Zemlje, fale im dva šrafa

Foto: Pixabay/Pexels | Fale dva šrafa: NASA mjesecima ne može do materijala koji će otkriti tajnu nastanka Zemlje

Specijalni spremnik sa svemirskim kamenjem i prašinom koji se na Zemlju spustio sa asteroida Bennu ne može se otvoriti već dva mjeseca.

Najteži zadatak NASA posljednjih mjeseci je otvoriti skladište sa svemirskim kamenjem i prašinom koji se na Zemlju spustio sa asteroida Bennu.

Svemirska agencija bori se s otvaranjem skladišta sa ključnim materijalom koji će pružiti uvid u postanak naše planete.

Materijal ostaje zaglavljen u skladištu robotskog mehanizma TagSam (Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism), a agencija nema potrebni alat da ga otvori. U septembru su fragmenti s asteroida, koji se Zemlji približava svakih šest godina, pažljivo spušteni u pustinju Utah.

Prošlo je već dva mjeseca otkako se NASA bori s pristupom svemirskom materijalu te se čini da je misija vrijedna 1,6 milijardi dolara blokirana. TagSam je tokom uzimanja uzorka bio pričvršćen za glavno tijelo svoje letjelice OSIRIS-Rex, prenosi Jutarnji list.

Letjelica je lansirana 2016. te je stigla do asteroida Bennu u decembru 2018. U akciji petominutnog spuštanja TagSama na površinu 2020. prikupljen je materijal, a u maju 2021. počeo je povrat letjelice na Zemlju.

Trenutno članovi misije pažljivo izvode popravke kroz specijalizovani pretinac kako bi se spriječila kontaminacija. Dva od 35 šrafova na glavi TagSama nisu se mogla ukloniti alatima koji su trenutao odobreni za rukovanje spremnikom, što sprečava stručnjake da izvade uzorak.

Tim je uspio prikupiti 70,3 grama kamenja i prašine van glave TagSama. Međutim, većina ostaje zaglavljena. Početna analiza uzorka otkrila je obilje molekula ugljenika i vode, što podupire teoriju o građevnim elementima za nastanak života koji su na Zemlju stigli putem asteroida.

NASA je privremeno zaustavila pokušaje otvaranja prtljažnika u novembru i sada razvija i testira novi alat za sigurno vađenje uzorka. Očekuje se da će biti u upotrebi početkom 2024. godine.

Bennu je mali asteroid čija se veličina, radijusa od 262,5 metara, upoređuje sa nešto većim Ajfelovim tornjem ili Empire State Buildingom. Uprkos veličini, asteroid bi mogao pružiti ključne informacije o istoriji našeg Sunčeva sistema i postanku života na našoj planeti. Ta pretpostavka proizlazi iz sumnje da se Bennu odvojio od većeg asteroida bogatog ugljenikom prije 700 miliona do dvije milijarde godina.

NASA-in je plan izdvojiti i izvagati prikupljeni uzorak, distribuirajući dijelove međunarodnim naučnicima. Globalnom saradnjom u uzorcima će se tražiti aminokiseline, koje su osnovne hemikalije u našem genetskom kodu, lipidi koji se koriste u ćelijskim membranama i vrste šećera koje su bitne za strukturu DNK.