Konačno otkriveno koliko traje dan na Saturnu

Foto: Ilustracija | Konačno otkriveno koliko traje dan na Saturnu

Koristeći se novim podacima NASA letjelice Cassini, naučnici su zaključili da su riješili dugogodišnju misteriju u Sunčevom sistemu: dužinu trajanja dana na Saturnu, piše NASA.

Naime, mnogima će zvučati nevjerovatno da smo posjetili Mjesec, Mars, Veneru i neka druga tijela u svemiru, a da istovremeno nismo mogli sa sigurnošću dokučiti koliko sati traje dan na Saturnu, ali to je istinita priča. Zašto?

Naime, divovski gasoviti planet nema čvrstu površinu i na njoj značajna obilježja koja se mogu pratiti tokom njegove rotacije. Takođe, Saturn ima i neuobičajeno magnetno polje koje skriva brzinu rotacije planeta.

Ispostavilo se da se odgovor na to pitanje skrivao u prstenovima divovskog planeta.

Kristofer Mankovič, apsolvent astronomije i astrofizike na Univerzitetu UC Santa Cruz, proučavao je mjerenja koja je Cassini provela nad ledenim prstenovima Saturna.

Primijetio je da prstenovi reaguju na vibracije samog planeta, djelujući slično kao seizmografi, tj. mjerni instrumenti kojima se mjere i bilježe pomaci tla prilikom potresa.

Naime, unutrašnjost Saturna vibrira na frekvencijama koje uzrokuju varijacije u gravitacijskom polju planeta, a koje onda djeluju na prstenove.

"Čestice u prstenovima osjećaju te promjene u gravitacijskom polju", rekao je Mankovič.

"Na određenim mjestima ove čestice osjećaju te oscilacije baš u pravom trenutku u svojim orbitama te postupno prikupljaju dodatnu energiju, a ta se energija prenosi i ispoljava kao opažljiv val“, objasnio je.

Mankovič je svoje istraživanje objavio 17. januara u časopisu "Astrophysical Journal" i u njemu je opisao kako je razvio modele Saturnove unutrašnje strukture koja bi odgovarala valovima prstenova. To mu je omogućilo da prati kretanja u unutrašnjosti planeta, a time i njegovu rotaciju.

Prema nalazima Mankoviča, dan na Saturnu traje 10 sati, 33 minuta i 38 sekundi, što znači da je nekoliko minuta kraći nego što je procijenjeno 1981. godine kada je NASA letjelica Voyager putem radiosignala približno odredila dužinu trajanja dana na divovskom planetu.

"Naučnici su se koristili valovima u prstenovima kako bi zavirili u unutrašnjost Saturna, a iz toga je proizišlo dugo traženo, temeljno obilježje planeta ", rekla je astronom Linda Spilker.

"Odgovor se nalazio u prstenovima", dodala je.

Ideja da se Saturnovi prstenovi mogu upotrijebiti za proučavanje seizmologije planeta, prvi put je predložena 1982. godine, mnogo prije nego što su takva opažanja bila izvodiva.

Astrofizičar Mark Marli detaljno je predstavio tu ideju u svom doktoratu 1990. godine i napomenuo da će misija Cassini, koja je tada bila tek u fazi planiranja, biti u stanju napraviti opažanja potrebna kako bi se provjerila njegova teza.

"Dvije decenije kasnije, u posljednjim godinama misije Cassini, naučnici su analizirali prikupljene podatke i pronašli oscilacije u prstenovima na onim mjestima gdje je to predvidio Marli", rekao je koautor novog istraživanja, astrofizičar Džonatan Fortni.

Misija letjelice Cassini završila je u septembru 2017. godine, kada je ona namjerno usmjerena prema Saturnu, kako ne bi, zbog nedostatka goriva, završila na jednom od Saturnovih prirodnih satelita.

(Index.hr)