Možda u našoj galaksiji obitava i 14 antizvijezda

Foto: Pixabay/Ilustracija | Možda u našoj galaksiji obitava i 14 antizvijezda

Na mapi neba u spektru gama zračenja - elektromagnetnog zračenja koje emituje najviše energije kroz naš univerzum - 14 objekata možda skriva veliku tajnu. U novoj analizi zabilježenog gama zračenja, tim astrofizičara pretpostavlja da je u susjedstvu našeg Sunčevog sistema otkrio nekoliko zvijezda od antimaterije - takozvanih antizvijezda.

S obzirom na to da je još ranije bilo nekih nagovještaja da u svemiru postoje ovako čudni objekti, naučnici su krenuli u detaljnu potragu i pronašli 14 takvih kandidata. Ako se potvrdi da se radi o zvijezdama sastavljenim od antičestica, to će biti veliki iskorak u otkrivanju tajne svemira. Ali postoji još nekoliko mogućih objašnjenja šta bi tih 14 objekata moglo biti.

Svaka čestica materije koja čini stvari koje vidimo oko sebe - poput elektrona i kvarkova - ima pandana s identičnim osobinama, osim u jednoj stvari: suprotnog je naelektrisanja. Smatra se da su čestice i antičestice nastale u jednakim količinama na početku svemira, navodi se u članku objavljenom na portalu Sajens alert.

Kada se čestice materije i antimaterije sudare, one se međusobno uništavaju uz provalu snažnog gama zračenja, po čemu se zaključuje da bi i dalje trebalo da postoje u jednakim količinama, ali iz nekog razloga uspijevamo da otkrijemo samo tragove antimaterije.

Naučnici su se već navikli na pretpostavku da gotovo ništa od "originalne" antimaterije ne ostaje u Kosmosu, a fizičari su razvili modele i objašnjenja na osnovu te pretpostavke.

Međutim, poslije eksperimenta sa Alfa magnetnim spektrometrom (AMS-02) na Međunarodnoj svemirskoj stanici otkrivene su naznake antihelijuma - otkriće koje, ako bude potvrđeno, baca sumnju na pretpostavku da svemir ima hroničnu nestašicu antimaterije, već bi učvrstilo hipotezu o postojanju antizvijezda jer su one tijela koja bi mogla da izbacuju antihelijum.

Ali gdje se kriju? Prema timu astronoma koji je predvodio Simon Dipurke na francuskom Institutu za astronomiju i planetologiju, možda se kriju u obliku antizvijezda u Mliječnom putu.

Budući da bi se te antizvijezde ponašale slično poput "normalnih" zvijezda, bilo bi ih prilično teško otkriti, osim ako se materija, poput međuzvjezdane prašine, ne nagomila na površini antizvijezde, gdje bi je uništila njena antimaterija. Kao posljedica toga pojavio bi se višak gama zraka koje bi astronomi, teoretski, mogli da otkriju.

Zaintrigirani ovom mogućnošću naučnici su analizirali podatke dobijene tokom desetogodišnjih posmatranja sa teleskopa "Fermi". Otkrili su da se među goto 5.800 izvora gama zračenja nalazi 14 tačaka koje emituju gama zrake energetskog potencijala koji nastaje kada se sudare materija i antimaterija.

Na osnovu broja posmatranih kandidata astrofizičari su izračunali koliko mogućih antizvijezda bi moglo da postoji u našem susjedstvu. Ustanovili su da bi, u slučaju da antizvijezde stoje u ravni Mliječnog puta, gdje bi mogle da sakupe mnogo gasova i svemirske prašine i tako emitovati veliku količinu gama zraka, na 400.000 "normalnih" zvijezda mogla bi da postoji jedna sačinjena od antimaterije.

Sa druge strane, ako se antizvijezde većinom nalaze izvan ravni glaksije, mnogo teže bi dolazile u kontakt s materijom i bilo bi ih mnogo teže uočiti. U tom slučaju, na deset zvijezda bi mogla da postoji jedna antizvijezda.

Problem je u tome što ovo određeno gama zračenje može da potiče i iz drugih izvora. Bilježenjem radio-talasa ili svjetlosnih talasa ne može se dokazati da li se radi o antimateriji jer i materija i antimaterija zrače potpuno identične fotone. Slična gama zračenja mogu da emituju i objekti poput pulsara ili crnih rupa.

Ukoliko se pak, potvrdi postojanje antizvijezda, to bi značilo da su u nekim dijelovima svemira uspjele da prežive značajne količine antimaterije, ali i dalje ne bismo imali odgovor na pitanje - gdje je nestala sva preostala antimaterija.

(RTS)