NASA: Na Mjesecu ima mnogo više vode nego što se mislilo

Foto: N.N. | NASA: Na Mjesecu ima mnogo više vode nego što se mislilo

Voda na Mjesecu češća je nego što su naučnici dosad mislili, a džepovi leda se skrivaju u sjenovitim predjelima vječne tame, od kojih su neki maleni poput novčića, otkrivaju nova istraživanja.

Naučnici su prvi put otkrili znakove vode na Mjesecu 2009. godine, a 2018. potvrdili su prisutnost vodenog leda na Mjesečevoj površini. Istraživači u dvije nove studije ne samo da su dodatno potvrdili prisutnost vode na Mjesecu, već su otkrili i da bi Mjesečeva površina mogla imati obilne lokve skrivenog leda u hladnim zamkama, područjima na Mjesecu koja su stalno u sjeni.

Na Mjesecu nema tekuće vode kao na Zemlji, međutim naučnici su u ponedjeljak objavili da je voda na tom Zemljinom satelitu učestalija nego što se ranije vjerovalo jer su molekule vode zarobljene u mineralima na površini, a potencijalno i u zaleđenim dijelovima u njegovom vječno sjenovitom dijelu.

Istraživanje koje je sprovedeno prije 11 godina pretpostavilo je da je voda u malim količinama relativno raširena na Mjesecu, a grupa naučnika sad je izvijestila o prvoj nesumnjivoj detekciji molekula vode na površini tog svemirskog tijela.

U isto vrijeme druga grupa je objavila da je na Mjesecu gotovo 40.000 kvadratnih kilometara vječnih sjena u kojima se potencijalno nalaze sakrivene zalihe vode u obliku leda.

Relativno bogata prisutnost vode na Mjesecu mogla bi biti važna za buduće misije astronauta i robota koji će vaditi i koristiti vodu za piće ili kao sastojak goriva.

Tim koji predvodi Kejsi Honibal iz NASA centra u Merilendu detektovao je molekule vode na površini Mjeseca zatočene u prirodnom staklu i drugim naslagama.

Ranija istraživanja nisu mogla tačno odrediti radi li se zaista o vodi ili o srodnom hidroksilu, ali nova metoda je pokazala da je riječ o vodi.

"Mnogi misle da je detektovan led, a to nije istina. To su samo molekule vode, toliko odvojene da se ne spajaju u led ili tekuću vodu", rekla je Honibalova.

Drugo istraživanje, takođe objavljeno u naučnom časopisu "Nature Astronomy", usredotočilo se na takozvane hladne zamke na Mjesecu, područja koja su u vječnoj sjeni i gdje su temperature ispod -163 stepena Celzijusa. Tamo je dovoljno hladno da zamrznuta voda može preživjeti milijarde godina.

Koristeći podatke NASA letjelice "Lunar Reconnaissance Orbiter", naučnici predvođeni Polom Hejnom s Univerziteta iz Kolorada detektovali su desetke milijardi malih sjena, ne većih od kovanica. Većina ih je locirana u polarnim regijama.

Zaleđena voda

"Naše istraživanje je pokazalo da veliki broj ranije nepoznatih regija na Mjesecu možda sadrži zaleđenu vodu", kazao je Hejn.

Rezultati sugerišu da je voda možda puno raširenija u polarnim regijama Mjeseca nego što se ranije vjerovalo, zbog čega bi joj se lakše moglo pristupiti, izvlačiti je i analizirati.

NASA planira povratak astronauta na Mjesec, a ta se misija smatra uvodom za putovanje čovjeka na Mars. Pristupi vodi na Zemljinom satelitu pomogli bi u tom poduhvatu.

"Voda nije ograničena samo na polarnu regiju. Puno je raširenija nego što smo vjerovali", naglasila je Honibalova.

Još se ne zna kako je voda stigla na Mjesec.

"Porijeklo vode na Mjesecu je jedno od onih velikih pitanja na koja pokušavamo pronaći odgovor kroz ovo i druga istraživanja", rekao je Hejn, dodavši kako se sumnja na komete, asteroide i druge solarne čestice, kao i solarne vjetrove, pa i sam Mjesec.

Hejn dodaje da će shvatanje o porijeklu vode na Mjesecu otkriti i kako je ona završila na Zemlji, što je takođe jedno od otvorenih pitanja u nauci.