Na površini Plutona otkrivene dine

Foto: N.N. | Na površini Plutona otkrivene dine

Naučnici su otkrili još jedan egzotični fenomen na jednoj od najčudesnijih planeta solarnog sistema - prostrane dine na površini dalekog i ledenog Plutona, po svoj prilici sačinjene od zrnaca zaleđenog metana, veličine pjeska, koje je nanio vjetar.

Dine, uočene na snimcima sa kosmičkog broda "Novi horizonti" NASA-e koji su napravljeni dok je brod prolazio pored Plutona 2015. godine, nalaze se na granici između nitrogenskog glečera u obliku srca, veličine Francuske, i planinskog vijenca Al Idrisi Montes koji je sačinjen od zaleđene vode, saopštili su danas naučnici, prenosi Rojters.

"Iako je toliko daleko od Zemlje i toliko hladan, Pluton ima haotične procese kakve nikada nismo očekivali da ćemo vidjeti. Daleko je interesantniji nego što je iko od nas sanjao, i govori nam da su takva veoma udaljena nebeska tijela i te kako vrijedna posjete", kaže naučnica Jani Radebauh sa Univerziteta Brigam Jang.

Dine na Plutonu nalik su na one u kalifornijskoj Dolini smrti i kineskoj pustinji Taklamakan, mada po sastavu nisu iste, navela je ona.

Dine pokrivaju oko 775 kvadratnih kilometara površine, koliki je, otprilike, Tokio.

Njihovo postojanje je iznenađujuće i postoji izvjesna sumnja da je atmosfera na Plutonu, koja je veoma tanka i uglavnom nitrogenska s malom količinom metana i ugljen monoksida, mogla da nakupi toliko vjetra da bi se formirale ovakve dine.

Plutonova površina je, inače, prekrivena ravnicama, planinama, kraterima i dolinama.

Dine su pronalažene i drugdje u solarnom sistemu, uključujući Mars i Veneru, Titan i Triton, kaže naučnik sa Kelnskog univerziteta Erik Parteli.

Po njegovom mišljenju, dine na Plutonu su vjerovatno formirane u proteklih 500.000 godina, a možda i u novije vrijeme.

"Dine se mogu pojaviti na sasvim iznenađujućim mjestima", zaključuje naučnik sa Univerziteta Plajmaut, Met Telfer, ukazujući na činjenicu da su dine uočene na površinama planeta sa veoma različitim atmosferama - od Venere do Plutona.