Približava nam se novootkrivena kometa

Foto: Pixnio | Približava nam se novootkrivena kometa

Naučnici su u Sunčevom sistemu otkrili novu kometu C/2023 A3, a kako se bude približavao Suncu i našoj planeti, mogao bi na noćnom nebu zasijati jače od mnogih zvijezda. Kometaće se najviše približiti Suncu 28. septembra 2024., a Zemlji nekoliko sedmica kasnije - 13. oktobra.

Ako se ne raspadne u blizini Sunca, mogao bi na našem nebu postići prividni sjaj najsjajnijih zvijezda. Naime, astronomi predviđaju da će prilikom perihela (kada će biti najbliži Suncu) imati sjaj magnitude 0.7. Naravno, mnogima ova brojka ne znači puno; odnosno ta nam magnituda ne stvara pregled o samom sjaju komete jer, osim ako se nekim slučajem ne bavimo astronomijom, ne koristimo tu mjeru pri uobičajnim dnevnim aktivnostima.

Stoga - kratko objašnjenje. Magnituda (m) zvijezde, planeta ili drugog nebeskog tijela je mjera njegova sjaja. Što je magnituda veća, to je objekt tamniji, odnosno slabijeg sjaja. Ljestvica je logaritamska i tako definisana da je zvijezda magnitude 1 tačno 100 puta svjetlija od zvijezde magnitude 6. Astronomi koriste dvije različite definicije magnitude: prividnu i apsolutnu.

Prividna magnituda je sjaj objekta kakav se pojavljuje na noćnom nebu kada gledamo sa Zemlje, a zavisi o intrinzičnoj svjetlosti objekta, njegovoj udaljenosti i slabljenju sjaja. Apsolutna magnituda opisuje intrinzičnu svjetlost koju emituje objekt. Magnituda zvijezde Betelgez je oko 0.42, a Antaresa iznad 1.

Kada će se C/2023 A3 najviše približiti Zemlji, njegova magnituda bi mogla dostići čak zasljepljujućih -0.2, što znači da bi mogao biti jedan od najsvjetlijih objekata na noćnom nebu. Ako tome dodamo efekte raspršivanja svjetlosti, gdje prašina i led kometa reflektuju svjetlost Sunca, mogli bismo svjedočiti i magnitudi od -5.

Osim, naravno, ako ga prije toga Sunce svojim žarom (i magnitudom od -25) ne raskomada na komadiće. Puni Mjesec ima prividnu magnitudu –13, sjajna Venera –5, a Jupiter –3.

Takođe treba imati na umu da je sjaj komete difuzniji od sjaja zvijezda budući da se radi o objektu u pokretu koji (potencijalno) ima rep, a ne o jednom izvoru svjetlosti. U slučaju da C/2023 A3 ostane čitav prilikom susreta s našom zvijezdom, najbolje bi ga bilo posmatrati u danima prije ili nakon 13. oktobra, piše "Science Alert".

Astronomi su prvi put uočili C/2023 A3 9. januara 2023. sa zvjezdarnice Purple Mountain u Kini, a nakon toga su ga 22. avgusta 2023. "uhvatili" stručnjaci koji barataju teleskopom Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) u Južnoj Africi.

U svome imenu ima slovo C jer se radi o otvorenoj putanji (vjerovatno će pobjeći Sunčevoj orbiti), 2023. označava godinu otkrića, a A3 pokazuje da se radi o trećem takvom otkriću u prvoj polovini januara (B je druga polovina januara, C je prva polovina februara itd.). Osim što je izrazito sjajan, ova kometa putuje i velikom brzinom – oko 290.664 kilometara na sat. Trenutno se nalazi negdje između orbita Saturna i Jupitera.