Pronađena zvijezda koja u teoriji uopšte ne bi trebalo da postoji

Foto: Thinkstock | Pronađena zvijezda koja u teoriji uopšte ne bi trebalo da postoji

Uprkos tome što je do sada eksplodirala nekoliko puta, supernova iPTF14hls još se nije ugasila, prenosi CNN.

Nazvana "Zombi zveijzda", supernova iPTF14hls, koja je pronađena u septembru 2014, astronomima Opservatorije "Las Kumbres" u Kaliforniji u početku je djelovala sasvim normalno.

Oni su zvijezdu posmatrali kako bi bolje proučili materijal i brzinu ovog procesa. Ipak, naučnik Dženg Čuen Vong ubrzo je primijetio nešto neobično.

Iako masivna eksplozija zvijezde obično označava njen kraj, a njeni ostaci nastavljaju da emituju svjetlost još oko 100 dana prije nego što konačno počnu da se gase, ova zvijezda nastavila je da emituje svetlost još 600 dana, navodi se u izvještaju objavljenom u magazinu Nature.

"Prvo smo mislili da je riječ o nekoj od obližnjih zvijezda u našoj galaksiji, ali smo ubrzo shvatili da je u pitanju supernova udaljena 500 miliona svjetlostnih godina. Bili smo šokirani. Nikada do sada nismo vidjeli toliko sjajnu zvezdu", kaže Ijair Arkavi, vodeći naučnik studije.

Analiza podataka u arhivi pokazala je da je u pitanju ista zvijezda koja je eksplodirala 1954. godine.

"To znači da postoji još mnogo toga što treba da naučimo o evoluciji masivnih zvijezda i načinu na koji eksplodiraju", rekao je Arkavi.

"S obzirom na to da se tokom eksplozije oslobađa velika količina mase i energije, ako su takvi događaji česti, mogli bi da imaju veliki uticaj na svoje okruženje. Ova supernova, na primjer, uticala bi na cijelu svoju galaksiju!, dodao je naučnik.

Supernova iPTF14hls je 50 puta masivnija od Sunca, e njena eksplozija bila je najduža koju su naučnici ikada zabilježili. U pitanju bi mogla da bude najmasivnija zveijzda koju smo ikada posmatrali, kaže Arkavi.

Njegov kolega Endi Hauel kaže da su ovakve pojave bile česte u ranom periodu postojanja svemira i da je do danas trebalo potpuno da izumru.

"To je kao da danas pronađete živog dinosaurusa. Ako ga pronađete, pitaćete se da li je zaista reč o dinosaurusu", kaže Hauel.

(NN/b92.net)