Šta čeka našu galaksiju za dvije i po milijarde godina

Foto: N.N. | Šta čeka našu galaksiju za dvije i po milijarde godina

Naša galaksija Mliječni put je počela da se sudara sa dvjema patuljastim galaksijama Velikim i Malim Magelanovim oblakom, saopštili su hrvatski astronomi.

Oni su saznali ovu vijest iz astronomskog časopisa "Erth Sky" (Zemljasko nebo).

Astronomima je poznato da je predviđeno da se Mliječni put sudari s velikom spiralnom gaksijom Andromeda, što bi trebalo da se dogodi za četiri milijarde godina, a za sada su počele da nam se približavaju dvije galaksije - Veliki i Mali Magelanov oblak, koje kruže oko Mliječnog puta, pa se može očekivati da dođe do sudara.

To približavanje je prvi signal da predstoji sudar Mliječnog puta s Velikim i Malim Magelanovim oblakom, a kao posljedica tog sudara već se rađaju nove zvijezde.

Astronomi već od šezdesetih godina prošlog vijeka posmatraju dugačak trag gasa koji potiče iz Magelanovih oblaka, a koji nazivaju Magelanovim potokom. Taj trag gasa proteže se kroz galaktički južni pol Mliječnog puta, piše "EarthSky".

Magelanovi oblaci trebalo bi da se u pravom smislu sudare s našom galaksijom za nekoliko milijardi godina, ali prema najnovijim podacima koje su 8. novembra astronomi predstavili na skupu Američkog astronomskog društva (AAS) u Honoluluu, čini se da su se već sada pojavili prvi znaci kolizije.

Naime, prilikom spajanja galaksija obično se stvaraju nove zvijezde, a astronomi su nedavno na periferiji naše galaksije, u blizini Magelanovog potoka, uočili novi zvjezdani skup. Na tom predjelu se inače nalaze najstarije zvijezde naše galaksije, a stručnjaci su otkrili kako su zvijezde ovoga skupa sastavljene od materijala iz Magelanovog oblaka.

Tako su naučnici tek nedavno shvatili kolika je prijetnja našoj galaksiji Veliki Magelanov oblak.

Prema istraživanju koje je u februaru 2019. objavljeno u časopisu "Monthly Notices" (Mjesečne bilješke) britanskog Kraljevskog astropnomskog drštva, Veliki Magelanov oblak zasigurno će se sudariti s našom galaksijom i to mnogo prije nego što se mislilo.

Do tog otkrića naučnici su došli nakon što su izradili kompjuterske simulacije kretanja Magelanovog oblaka, pri čemu su ustanovili da umjesto da na sigurnoj udaljenosti kruži oko našeg Mliječnog puta, Veliki Magelanov oblak će se nakon nekog vremena sudariti s njom.

Naučnici procjenjuju da je Magelanov oblak trenutno od nas udaljen oko 163.000 svjetlosnih godina i da se udaljava brzinom od 400 kilometara u sekundi. Ali simulacije astrofizičara sa Univerziteta Darem pokazuju da će Veliki Magelanov oblak u jednom trenutku usporiti, okrenuti se prema nama i sudariti se s našom galaksijom. Sudar bi trebalo da se dogodi za oko dvije i po milijarde godina.

U slučaju da čovječanstvo preživi toliko dugo, čeka ga pravi spektakl. Postoji, naime, mogućnost da će se prilikom sudara aktivirati crna rupa u sredini naše galaksije i početi da guta sve što se nalazi oko nje uvećavajući se deset puta.

"Dok se bude hranila okolnim gasom, crna rupa će izbacivati velike mlazove radijacije", rekao je voditelj istraživanja, kozmolog Marius Kautun.

"Mada ti mlazevi neće uticati na nas, postoji mala mogućnost (1-3%) da će prilikom sudara dvije galaksije naš Sunčev sistem biti izbačen u međuzvjezdani prostor", dodao je Kauton.

Naučnici sumnjaju da će prilikom stapanja Mliječnog puta i Andromede doći i do međusobnog sudara zvijezda ili planeta, ali nadolazeća galaksija s više od 250 milijardi sunaca ipak će napraviti "nered" unutar našeg Mliječnog puta, smatra astrofizičar Karlos Frenk sa Univerziteta Darem.

Sve će se poremetiti unutar naše galaksije, a Sunčev sistem bi i mogao biti izbačen u spoljni svemir. U slučaju da se to dogodi, sumnjam da će naši potomci, ako ih tada uopšte bude bilo, moći preživjeti", objasnio je Karlos Frenk.