Važno otkriće o crnim rupama

Kada se kosmički materijal suviše približi crnoj rupi, na horizontu događaja biva progutan i nestaje iz vidljivog djela svemira.

Naučnici su sada potvrdili i da sve crne rupe imaju horizont događaja u još jednom uspješnom testu za Ajnštajnovu opštu teoriju relativnosti.

Kako bi ispitali da li se unutar crne rupe nalazi neki čvrst objekat koji privlači i zatim uništava kosmički materijal ili je riječ o horizontu događaja, istraživači Univerziteta u Teksasu su sa kolegama sa Harvarda najpre utvrdili koji teleskop može da primijeti sudar zvijezde sa crnom rupom.

Izbor je "pao" na 1,8-metarski Pan-stars teleskop na Havajima, koji je prikupljao podatke o polovini neba sjeverne hemisfere tokom perioda od tri i po godine. To im je omogućilo da pronađu "tranzijente", odnosno objekte koji sijaju neku vrijeme, prije nego što počnu da bijlede.

U prikupljenim podacima, tražili su tranzijente koji su imali karakteristike zvezde koja pada ka supermasivnom objektu i udara u čvrstu površinu, ali nisu pronašli nijednu. Da je teorija o postojanju čvrstog objekta unutar crne rupe tačna, bilo bi primjećeno više od deset takvih tranzijenata.

To sugeriše da horizont događaja zaista postoji.

"Naš rad implicira da neke, a možda i sve crne rupe, imaju horizonte događaja i da materijal koji upadne u njih zaista nestaje iz vidljivog djela svemira", kaže Rameš Narajan, teoretičar iz Centra za astrofiziku Harvard-Smitsonijan.

"Opšta teorija relativnosti je prošla još jedan test."

Istraživači planiraju da nastave studiju, ali ovog puta koristeći mnogo veći LSST teleskop u Čileu.

(NN/b92.net)