Okolina

Led koji se stvarao 2.000 godina na Everestu nestao u 25 godina

Foto: Pexels | Led koji se stvarao 2.000 godina na Everestu nestao u 25 godina

Najviši ledenjak na najvišoj planini na svijetu u proteklih 25 godina gubi svake godine led za čije su stvaranje potrebne decenije, zbog klimatskih promjena uzrokovanih ljudskim djelovanjem, pokazuje nova studija koju prenosi CNN.

Ti izračuni služe kao upozorenje da bi brzo otapanje ledenjaka na nekim od najviših točaka Zemlje moglo donijeti pogoršavanje klimatskih uticaja, uključujući češće lavine i isušivanje izvora vode o kojima ovisi oko 1.6 milijardi ljudi u planinama koji iz tih izvora dobivaju vodu za piće, navodnjavanje i rad hidroelektrana.

Led kojem je trebalo oko 2.000 godina da se formira na ledenjaku South Col otopio se za oko 25 godina, što znači da se stanjio oko 80 puta brže nego što je trebalo da nastane.

Dok se otapanje ledenjaka naširoko proučava, malo naučne pažnje posvećeno je ledenicima na najvišim tačkama planeta, tvrde naučnici u studiji objavljenoj u časopisu Nature Portfolio Journal Climate and Atmospheric Science.

Jesu li najnedostupniji lednici na Zemlji pod uticajem klimatskih promjena povezanih s ljudima?

Tim naučnika i penjača, uključujući šestoricu sa Univerziteta Maine, posjetio je lednik 2019. i prikupio uzorke iz ledene jezgre duge 10 metara. Također su instalirali dvije najveće automatske meteorološke stanice na svijetu kako bi prikupile podatke i odgovorile na pitanje: Jesu li najnedostupniji lednici na Zemlji pod utjecajem klimatskih promjena povezanih s ljudima?

"Odgovor je glasno da, i to u velikoj  mjeri od kasnih 1990-ih", rekao je Paul Mayewski, vođa ekspedicije i direktor Instituta za klimatske promjene na Univerzitetu Maine.

Naučnici su rekli da njihovi nalazi ne samo da su potvrdili da su klimatske promjene uzrokovane ljudima dosegle najviše tačke na Zemlji, već su takođe narušile ključnu ravnotežu koju pružaju snijegom prekrivene površine.

To je potpuni zaokret u odnosu na ono što se ranije događalo na tom području, tokom vjerovatno cijelog perioda ljudske okupacije planina", rekao je Mayewski za CNN. "I to se dogodilo vrlo brzo."

Naučnici su uočili i da se na ledniku snježni pokrivač povukao ustupajući prostor ledu, a ta je promjena mogla početi već 1950-ih.

Gubitak leda bio je najintenzivniji od kasnih 1990-ih.

Ta transformacija snijega u led znači da lednik više ne može odbijati sunčevo zračenje, zbog čega se ubrzava njegovo otapanje.

Simulacije modela pokazuju da se zbog ekstremne izloženosti sunčevom zračenju otapanje ili isparavanje u ovoj regiji može ubrzati za faktor veći od 20, nakon što se snježni pokrivač pretvori u led.

Pad nivoa relativne vlage i jači vjetrovi takođe su faktori.

Uz sve uticaje na one koji ovise o vodi iz ledenjaka, trenutna stopa otapanja takođe bi mogla otežati ekspedicije na Mount Everest, jer će se snijeg i ledeni pokrivač sve više stanjivati tijekom narednih decenija.

(Index)